zaterdag 27 juni 2015

Azoren - Engeland 3


Het is 0500 uur in de ochtend en ik heb de wacht. Het is al licht en ik ben bezig met een klusje. Pfoesjh…….. hoor ik maar schenk er geen aandacht aan. Vreemd genoeg kunnen golven hetzelfde geluid maken als een ademhalende dolfijn of walvis. Phoesjh….hoor ik weer en kijk om. Tot mijn grote verrassing zie ik een enorm rug uit het water steken op nog geen 10 meter achter de boot. Een walvis en wat voor één. Snel ren ik naar binnen om een camera te pakken en de anderen wakker te maken. Ik weet zeker dat ze dit niet willen missen. Wanneer ik weer buiten kom zie ik een enorm witte vlek op nog geen 5 meter naast de boot. Ik loop naar voren en op dat moment komt de walvis weer boven.



Hij is minstens zo lang als de boot en er schieten allerlei gedachten door mijn hoofd. Wat als hij zich irriteert aan onze aanwezigheid of juist opgewonden wordt van de ronde vormen van Volonté. Ik besluit dat zolang hij niet dichterbij komt we geen actie ondernemen zoals het aanzetten van de dieptemeter of het starten van de motor. Nadat de walvis onderduikt naast de boot zijn we hem even kwijt maar even later duikt hij weer op achter de boot en blijft daar nog rustig een tijdje met ons meezwemmen. Met de "walviskaart" in de hand proberen we erachter te komen wat voor walvis het is. Thomas bestudeert de kaart en de walvis goed en is ervan overtuigd dat het een "Bryde's Whale" is. We twijfelden tussen deze en een "Sei Whale" maar de waterfontein tijdens het ademhalen gaf uitsluitsel....de Bryde's Whale

Dit zijn toch zaken die ik ga missen. Ik had de droom om de oceaan een keer rond te zeilen en dat zit er nu bijna op. We hadden een min of meer slechte start met de oceaanoversteek van de Kaapverde naar Barbados omdat het niet voldeed aan ons verwachtingspatroon qua wind en golven en omdat er ook erg veel stuk ging tijdens de oversteek. Allebei hadden we geen zin in de terugreis en was het een noodzakelijk kwaad om de boot weer terug te krijgen in Nederland. Toch heeft deze oversteek veel goed gemaakt. We hebben eigenlijk erg goed weer gehad, op een aantal dagen na, en erg veel gezien. De ervaring met de potvis op de oversteek van Bermuda naar de Azoren was echt bijzonder en zal mij mijn leven lang bij blijven. Dit zijn toch de dingen die je hoopt mee te maken wanneer aan zo'n trip begint.

Ondertussen moeten we nog 220 NM varen voordat we in Falmouth zijn. Dat is dan tevens het einde van het oceaan zeilen en bijna het einde van een jaar vakantie. Het jaar is omgevlogen maar we hebben wel erg veel gezien en ik koester de gedachte dat we de jongens hiermee een stukje levenservaring hebben gegeven waar ze de rest van hun leven iets mee kunnen.


donderdag 25 juni 2015

Azoren - Engeland 2

Datum : 25 juni 2015
Positie : N 46 37 W15 03
Tijd : 14:30 UTC

We zijn alweer een week onderweg. De eerste dagen, zoals beschreven in het vorige blog, op de motor gevaren. We hebben aanvankelijk een wat noordelijke koers aangehouden om aan de westflank van een groot hogedrukgebied te komen. Hier kregen we na een paar dagen een windje uit het zuiden tot zuidwesten met 10 tot 15 kts. We hebben de koers toen verlegd naar het noordoosten om zoveel mogelijk de grootcirkelroute naar Falmouth te varen.
Na 4 dagen veranderde het weer tijdelijk toen er een koufrontje over trok. Althans....volgens de weerkaarten was het een koufront maar de regen en bewolking was typerend voor een warmtefront. Daarna werd het weer prima weer met een redelijk windje en zon.
Tot vannacht. We varen momenteel aan de zuidoostflank van een depressie met redelijk wat wind. De wind waait uit een zuidzuidwesten met 30 tot 38 kts. met golven van 3 tot 4 meter.
We zijn de nacht ingegaan met het 3de rif in het grootzeil en de genua en kotter uitgerold. Gedurende de nacht, toen het wat harder begon te waaien hebben we de genua ingerold. Het schip houdt zich prima en de windpilot stuurt een prima koersje naar Falmouth. Het is wat oncomfortabel maar we schieten lekker op met een snelheid van 6 tot 7 kts.
Als het goed is neemt de wind vanavond weer wat af naar 15 kts. en ruimt naar het westzuidwesten. Overmorgen krijgen we dan het tweede windgebied over ons heen met volgens de gribfiles 20 tot 25 kts. wind.....maar dat stond er nu ook bij. Als je er standaard 10 kts. bij optelt kom je realistischer uit.

Verder gaat alles goed aan boord. De sfeer is prima al wordt er vandaag niet veel gedaan. Beetje hangen, wat lezen, weer binnenhalen, af en toe een spelletje. De jongens doen het ook prima. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om in windkracht 8 te varen.

Eric





vrijdag 19 juni 2015

Azoren – Engeland 1

Datum : 19 juni 2015
Positie : N40 10 W28 02
Tijd : 12:15 UTC

We zijn weer onderweg. Gisteren vertrokken uit Horta om 14:00 uur. We hebben getwijfeld of we niet eerst nog andere eilanden zouden bezoeken maar de tijd begint een beetje te dringen.
We hebben goed naar het weer gekeken en weten dat we de eerste dagen bijna geen wind hebben. Hierna pikt de wind wat op en kunnen we, als het goed is, de rest van de route zeilen. Nu zijn we dus aan het motoren. We hebben nog 100 ltr. extra diesel meegenomen in bij elkaar gesprokkelde jerrycans. Waarschijnlijk hebben we niet alle diesel nodig maar altijd lekker om wat achter de hand te hebben.
De oceaan is weer redelijk glad…op wat oceaan deining na. We hebben aanvankelijk even het grootzeil op gehad maar deze binnen een half uur alweer laten zakken omdat deze echt niets deed. Hooguit de boot afremmen en slijten.
We hebben de tijd in Horta besteed aan wat klusjes, boodschappen doen, socializen en uiteraard aan het maken van een muurschildering….of in ons geval ….een vloerschildering. We hadden verschillende ontwerpen gemaakt maar uiteindelijk is het degene geworden die het makkelijkst te maken was. Toch zitten er nog flink wat uurtjes in maar het resultaat mag er zijn. Tijdens het maken kwam er nog een Duitse cameraploeg bij Eric zitten en hebben hem geïnterviewd. Ergens in de herfst wordt het uitgezonden maar daar krijgen we nog bericht over.  Bijna alles is met 2 componenten verf geverfd dus hopelijk blijft hij zitten voor jaren :-)















Thomas en Jesper wilden zelf ook een tekening maken en zie hier het resultaat:



Ook Brandt heeft zijn aanwezigheid vereeuwigd in Horta,















Even een vraag aan diegene die opmerkingen plaatsen op ons blog. Ik heb verschillende keren gereageerd op jullie reacties door het mailtje wat ik hiervan krijg te replyen. Nu krijg ik de indruk dat mijn beantwoorde mail niet bij jullie aankomt. Bij deze dus mijn excuses wanneer het lijkt alsof ik niet heb gereageerd. Dit is dus geen desinteresse van onze kant want we stellen de reacties erg op prijs. Mocht je wel een reactie ontvangen hebben laat mij dit dan even weten. Ik zou uiteraard ook kunnen reageren via ons blog maar ik vind het leuker om een persoonlijk mailtje te sturen.

Eric

vrijdag 12 juni 2015

21 dagen op zee....eindelijk land in zicht!!!


Positie : Horta – Fajal – Azoren
Datum : 12-6-2015

We zijn een beetje laks geweest met schrijven op het blog.
Na het laatste blog hebben hebben we, zoals verwacht, behoorlijk wat wind gehad. Wind tot 42 kts. met golven van rond de 4 meter…..al is dit laatste altijd moeilijk in te schatten. De boot hield het erg goed met het 3de rif in het grootzeil en de kotterfok op. We hebben de “gale” uitgezeten met een ruimewindse koers en het ging eigenlijk prima. Niet comfortabel en zeker indrukwekkend. Het duurde maar iets van 6 uur en daana nam de wind weer wat af naar een comfortabele 20 kts. We zijn toen een noordelijke koers gaan varen omdat we weer hoogte moesten winnen om daarna oostelijk naar Flores te varen. De wind zou gaan draaien naar het noorden en later zelfs naar het noordoosten…..en dat gebeurde ook. Gelukkig was Flores nog net bezeilbaar voor ons en op maandag 8 juni om 1600 uur lokale tijd, na 21 dagen varen, zijn we gearriveerd op Flores. De laatste 24 uur waren even afzien omdat we hoog aan de wind moesten varen dus ook schuin tegen de golven in.



In de haven van Porto das Lajes zijn we afgemeerd bij de haveningang omdat er verder geen plek voor ons was. Dit was het slechtste plekje in de haven en de dag erna zou de wind draaien naar oost wat een vervelende “swell” in de haven geeft. Nu waren we wel wat gewend uit Mindelo – Kaap Verde maar dit was nog even erger.





We hebben uiteindelijk een oplossing gevonden die lokale vissers ook gebruiken. We hebben de voor en achtertros verzwaard met in ons geval een autoband. De 2 springen iets langer dan de trossen en hierdoor lagen we relatief rustig aan de steiger.




Bij aankomst lag er een welkomstpakket voor ons klaar, achtergelaten door Stephan en Marjolein van de Batjar. Er zat van alles in van broodjes, kaas, koekjes, tucjes, eieren, spek en zelfs 50 euro om een auto te huren. Echt veel te gek maar erg lief.


Op dinsdag dus een auto gehuurd en hiermee eerst 100 liter diesel gehaald met losse jerrycans. In de haven van Porto das Lajes kun je niet tanken helaas dus dit bij een lokaal tankstation gedaan.


Hierna het eiland bekeken. Flores is echt een aanrader voor de natuurliefhebber. Er is een aantal bergmeren met watervallen, prachtige rotswanden begroeid met mos. Het eiland is erg groen maar ook erg nat. Wij troffen het in dat opzicht niet omdat het behoorlijk bewolkt was maar we hebben toch een goede indruk gekregen van het eiland. Zelfs de jongens waren helemaal onder de indruk van het natuurschoon.







 


















Woensdag om 10.00 uur weer vertrokken en koers gezet naar Horta op het eiland Fajal. Dit is een tochtje van 135 NM dus weer een nachtje op zee. De wind was prima…uit het noordoosten en we hebben bijna de hele weg kunnen zeilen. Donderdag om 14.30 uur aangekomen in Horta. Hier stond de hele Nederlandse enclave ons op te wachten met toeters en bellen (letterlijk).













Horta is in deze periode erg druk en we liggen nu dan ook als vierde in de rij maar dat kan de pret niet drukken. Horta is ook de haven waar iedereen een muurschildering maakt.

Het is natuurlijk erg leuk om ook op zoek te gaan naar muurschilderingen van bekende boten die ons voor gegaan zijn.
We willen hier nog wel een paar dagen blijven om lekker uit te rusten, de was te doen, wat klusjes te doen en lekker te socializen met bevriende andere boten.















De laatste oceaan etappe zal waarschijnlijk gaan naar Falmouth in Engeland maar hier denken we nog maar even niet over na :-)


woensdag 3 juni 2015

Bermuda – Azoren 5

Positie : N 38 14 W42 08
Datum : 03-06-2015
Tijd : 10.00 UTC

Alweer een paar dagen niets geschreven. Er gebeurde ook niet erg veel. Goed weer. Niet veel wind maar wel genoeg om te zeilen en de ene dag ging ongemerkt over in de andere.
Elke dag wel dolfijnen bij de boot maar walvissen hebben we niet meer gezien. Er staan ook wat hogere golven dus dan wordt het spotten ook wat lastiger.
Het weer is langzaam aan het veranderen. Ten noordwesten van ons ligt een depressie (lagedrukgebied) met een front ten zuiden hiervan. Dit gaat de komende dagen ons weer beïnvloeden……en niet ten gunste. Vanaf morgenochtend krijgen we langzaam aan meer wind en regen. De wind zal volgens de gribfiles oplopen tot ongeveer 30 kts. Niet echt iets om naar uit te kijken. Een beetje wind is wel lekker om wat meer op te schieten maar alles boven de 20 kts. is eigenlijk alweer te veel. Verwende zeilers ook. Zijn nooit tevreden :-)
Onze ervaring is dat de wind in de gribfiles niet echt accuraat is wanneer er veel wind staat…..zeker wanneer er ook buien in de buurt zijn. Dit is niet verwonderlijk omdat deze gribfiles hier ook geen rekening mee houden. Wij houden er wel rekening mee en zullen erg weinig zeil gaan voeren. Ook zijn we al wat naar het zuiden afgezakt omdat daar minder wind zit (verder van de kern af)
De golven zullen ook flink hoger worden maar als het goed is in ons gebied niet hoger dan 4 meter.
Ach….nog maar een paar dagen (4 of 5) en dan zullen we weer land zien. Even uitzingen dus.
Ondertussen zijn we wat laatste voorbereidingen aan het doen aan de boot. Wat lekkages wegwerken, laatste diesel uit de jerrycans in de tank stoppen en alles nog eens nalopen om te kijken of er geen potentiële problemen zijn aan de zeilen, verstaging en lijnen.
De sfeer aan boord is nog prima al hebben we wel zin om weer even stabiele grond onder de voeten te hebben. We zijn ondertussen al ruim 2 weken onderweg. We hadden niet verwacht dat dit de langste oversteek zou worden maar we genieten er wel van.

Eric

zaterdag 30 mei 2015

Bermuda – Azoren 4

Datum : 30 mei 2015
Positie : N39 24 W48 27
Tijd : 1845 UTC

Er is nog steeds geen wind en dit kan ook nog wel een paar dagen duren. We zitten echt in de kern van het hogedruk gebied en helaas verschuift dit precies met ons mee. We hebben bijna geen diesel meer om eruit te motoren dus dat wordt een paar dagen dobberen.
Het voordeel hiervan is dat de zee spiegelglad is. Hierdoor zie je ook veel meer.










Vandaag begon de dag al met het zien van een aantal schildpadden. Ze lagen rustig te drijven en we hebben de boot stilgelegd naast een schildpad en hij was eigenlijk helemaal niet onder de indruk. Zat ons rustig aan te staren en ging rustig verder met zonnen.




Niet veel later zagen we een aantal walvissen. We hebben er even achteraan gevaren maar ze doken steeds onder wanneer we in de buurt kwamen.








Net op het moment dat we weer verder wilden varen kwam er naast de boot een potvis boven. Hij zwom van de ene naar de andere kant en we konden hem bijna aanraken. Ik heb alles kunnen filmen met de gopro.....ook onderwater, zelfs van een afstand van ongeveer 30 cm. Hij/zij bleef ongeveer 10-15 minuten naast de boot hangen en kwam elke keer even boven. Echt heel indrukwekkend.



















Nadat we afscheid hadden genomen van de potvis zagen we na een half uurtje varen weer een groep walvissen. Zij lagen lekker te chillen in het water en bleven heel relaxed liggen terwijl ernaast lagen.
De dag werd afgesloten met een prachtige dolfijnen show.
Nu nog wat wind en de dag kan niet meer stuk.


vrijdag 29 mei 2015

Bermuda – Azoren 3

Datum : 29 mei 2015
Positie : N38 10 W49 33
Tijd : 0800 utc

De laatste dagen zijn omgevlogen. Na het laatste blog is de wind even weggevallen en kregen we het frontje over ons heen met regen maar de wind kwam niet gelijk terug. Een dag later zou het weer gaan waaien en dat gebeurde ook. De gribfiles gaven aan dat het met 15 kts. uit het noordoosten zou gaan waaien maar uiteraard was dit wat meer…..
Het is echt opvallend hoe snel de golven zich aanpassen aan de wind. Dit werkt beide kanten op. Wanneer het gaat waaien heb je binnen "no time" hoge golven maar wanneer de wind wegvalt pas de zee zich ook weer aan.
Na de frontpassage moesten we iets doen wat indruist tegen mijn gevoel…..namelijk …omvaren.
We zaten aan de onderkant (zuidkant) van een hogedruk gebied wat inhoudt dat de wind uit het oosten waait. Daar we ook naar het oosten willen moeten we eerst zorgen dat de wind weer de goede kant uit waait. Dit doen we door naar het noorden te varen en te proberen noord van het hogedrukgebied te komen. De wind waait daar uit het westen maar je moet eerst nog door een windstilte gebied. We hadden het plan naar het noorden te varen via de westkant van het hogedruk gebied zodat we nog wat wind zouden houden.

 Deze vlieger ging niet helemaal op omdat vanuit het westen ook een hogedrukgebied arriveerde en deze voegde samen met het al bestaande hogedrukgebied. Uiteindelijk zitten we midden in de kern van het hogedrukgebied met als gevolg…….geen wind. Nu is dit best comfortabel omdat we een compleet vlakke zee hebben maar het probleem is wel dat je stilligt en het dus erg lang duurt voordat we de Azoren gaan bereiken.
De laatste 24 uur zijn we dus aan het motoren. We hebben de eerste week ook al flink moeten motoren dus onze dieselvoorraad is al flink aan het slinken. Nu motiveer ik me maar met het idee dat we toch elke dag weer iets dichter bij de Azoren komen en dat de vroegere zeevaarders ook geen motor hadden en er ook (bijna) altijd kwamen. Ook de "Tres Hombres", die we deze reis weer tegen zijn gekomen, heeft geen motor en komt ook altijd op de plaats van bestemming aan.

De sfeer aan boord is nog steeds opperbest. We genieten van het mooie weer, doen wat klusjes, spelletjes of lezen wat. Dit is tot nu toe echt een compleet andere oversteek dan de vorige.