Het
uitklaren van Rabat duurde net zo lang als het inklaren. Heel raar want we
bleven in het land en zouden naar Mohammedia varen. Maar toch weer die papieren
rompslomp…….
Om 14.00
konden we samen met de Batjar dan eindelijk vertrekken. We moesten wachten op
een pilotboot want die zou ons buiten begeleiden.
Er stonden golven. Hoge golven en we hadden mazzel dat de haven nog open was. Bij golven van 2 meter of hoger sluit de haven. Hier zijn wat foto’s van onze boot tijdens het uitvaren van de haven, gemaakt door Batjar die voor ons vaarde.
Er stonden golven. Hoge golven en we hadden mazzel dat de haven nog open was. Bij golven van 2 meter of hoger sluit de haven. Hier zijn wat foto’s van onze boot tijdens het uitvaren van de haven, gemaakt door Batjar die voor ons vaarde.
Na een paar uur lekker zeilen kwamen we aan in Mohammedia. De politie, douane en marechaussee kwamen aan boord en vulden, naar mijn idee, alle drie dezelfde formulieren in. Ook namen ze onze paspoort en meetbrief in. Eric en Stephan vertrouwden het niet en liepen mee om te kijken waar ze onze officiële documenten zouden bewaren. De volgende morgen konden we zo om 10.00 uur gestempeld en wel afhalen.
Heel raar
idee om in een haven te liggen terwijl je paspoort, die je volgens mij nooit af
mag geven, in een kluisje in een kantoor ligt……
Maar goed de
volgende ochtend hadden we onze paspoorten weer en mochten we de haven af én we
kregen een pas voor 3 dagen waarmee je de haven weer op kwam.
Een dag later zijn we met z’n allen met de trein naar Casablanca gereden. Een medina, een koffiehuis en een moskee bezocht. Casablanca is een aparte stad. Het leek wel of je elke 5 min. een andere stad binnen liep. Van schoon naar vies, van mooie woningen naar krotten en ga zo maar door.
De moskee Hassan II, was erg indrukwekkend. Dit is de grootste moskee van heel Europa. De minaret is 300 meter hoog. We konden op bepaalde tijden en tegen een flinke entree prijs, de moskee van binnen bezichtigen.
Eigenlijk best
hypocriet want tijdens een bezichtiging is het geen probleem dat de vrouw in
het gedeelte is waar de mannen bidden maar tijdens het gebed zelf is alles
gescheiden!!!
Op zondag 12 oktober wilden we naar Lanzarote varen. Eric z’n moeder zou 21 oktober aankomen op Fuerteventura. De reis van Mohammedia naar Lanzarote zou al 4 dagen zijn dus zouden we op net tijd op Fuerteventura aankomen.
Op zondag 12 oktober wilden we naar Lanzarote varen. Eric z’n moeder zou 21 oktober aankomen op Fuerteventura. De reis van Mohammedia naar Lanzarote zou al 4 dagen zijn dus zouden we op net tijd op Fuerteventura aankomen.
Helaas
werkte het weer niet echt mee. Bij vertrek zouden we hoge golven en wind tegen
hebben. Later in de nacht en de volgende dag zou het weer beter zijn maar die
dinsdag zouden we 20 knopen wind tegen hebben en weer golven van 3 meter hoog.
Geen leuk vooruitzicht dus…..
We besloten
om toch te vertrekken omdat we op tijd wilden aankomen voor Eric z’n moeder.
Ook de Batjar wilde vertrekken met bestemming Agadir.
Na één uur kregen
we een oproep van Batjar. Zij zagen het niet meer zitten en zouden terug keren
naar de haven van Mohammedia. Ze waren dat heen en weer geslinger behoorlijk
zat.
Tja, wij
zouden ook wel terug willen keren maar we zaten toch een beetje met een
deadline.
Na 3 uur in
een soort van wasmachine te hebben gezeten, 2 huilende kinderen en mijn
officiële zeeziek melding vond Eric het ook wel welletjes…… Hij hakte de knoop
door en besloot om ook terug te varen.
Hij belde
meteen met de satelliet telefoon z’n moeder om te vertellen dat zij Arke maar
moest vragen of ze nog een keer haar ticket om kon boeken omdat we waarschijnlijk
niet op tijd in Fuerteventura zouden zijn.
Een derde
boot die was uitgevaren, de Duitse ‘Poncho’ was verder uit de kust gaan varen
en riep ons op via de marifoon toen zij op de kaartplotter zagen dat wij ook
waren omgedraaid. Zij hadden ook wel last van hoge golven maar verder viel het
wel mee. Zij zouden wel door varen naar Lanzarote. Een week later spraken we ze
in Arrecife en hoorden we dat Tina heel erg zeeziek was geworden. Zij waren
uiteindelijk op dag 3 uitgeweken naar Agadir.
Wij hadden
dus ook de juiste beslissing gemaakt.
Het blijft
toch moeilijk voor een vertrekker. Vertrek je wel of niet en als het tegen zit:
ga je dan terug of niet…..
Vlakbij de
haven werden wij nog een keer opgeroepen, dit keer was het Batjar. Of wij
misschien bij hen aan boord wilden eten. Zij hadden spaghetti gemaakt. Dit kwam
echt als een geschenk uit de hemel want ik was echt niet meer in de stemming om
een avondmaaltijd op tafel te toveren.
Oh ja, de 3
instanties die een paar dagen geleden aan boord waren gekomen om ons in te
klaren, kwamen ook nu weer aan boord en vulden keurig weer alle 3 dezelfde
formulieren in en ook nu moesten we onze paspoorten afgeven. Omdat we best een
pittige dag achter de rug hadden, kon het ons niet echt veel schelen wat ze met
onze paspoorten en meetbrief zouden doen. Een dag later zouden we, als het goed
was, alles toch weer terug krijgen……
We zijn nog 2 dagen in Mohammedia gebleven en uit eindelijk zag Eric toch nog een klein weergat. We zouden weinig wind krijgen en veel moeten motoren maar dan zouden we toch nog op tijd in Fuerteventura aankomen.
Dus woensdag
15 oktober hebben we voor de 2de keer de trossen los gegooid op weg
naar Lanzarote. Dit keer met een lange oceaan deining en 5 knopen wind. Heel
wat beter dan de vorige keer. Stephan, Marjolein en Salé bleven nog in Mohammedia. We moesten dus afscheid nemen.