donderdag 8 januari 2015

Oceaan oversteek 4

Donderdag 8 januari.

De laatste dagen nog veel wind gehad met bijbehorende golven maar sinds gisterenavond is het weer wat gestabiliseerd.
Gisterenavond zakte de wind in en hebben we zelfs nog een aantal uren op de motor gevaren. Dit was ook wel nodig omdat we stroom moesten draaien dus het kwam niet slecht uit. Door de afname van de wind en golven hebben we goed kunnen slapen en dan ziet de wereld er toch weer anders uit.
Vandaag practisch de hele dag een oostelijk windje gehad met 15 tot 20 kts wind. Alleen vanmorgen nog even ruim 30 kts. Net op het moment dat ik de reven uit het grootzeil wilde halen. Je zou er bijgelovig van worden.
Zouden we dan nu eindelijk de passaatwind te pakken hebben zoals deze "beloofd" is. Als ik de gribfiles mag geloven krijgen we aankomend weekend nog 25 kts. wind. Onze ervaring is dat je dan rekening moet houden met 30 tot 35 kts. Daarna stabiliseert de wind weer tot een acceptabele 15 - 20 kts. en dit zouden we houden tot aan Barbados.
Zoals het er nu voorstaat arriveren we daar op 15 januari....ergens in de ochtend. Goede tijd om aan de rumpunches te beginnen :-)

Gisterenavond lagen de jongens tv te kijken en ik stond onder aan de trap bij de kajuitingang toen er iets tegen mijn been aanbotste. Ik dacht dat er een lege limonadefles van de bovenste trede afrolde (er ligt bij ons altijd troep bij de ingang) maar deze fles maakte een fladderend geluid. Toen ik naar beneden keek lag er een vis naar lucht te happen op de grond. We hadden vliegende vissen al verschillende keren gevonden op dek, in de kuip en zelfs onder de buiskap maar nog niet eentje binnen gehad. Snel een foto gemaakt en weer verder laten vliegen :-)

We zijn nu ruim over de helft met nog ongeveer 750 nm te gaan

Positie 2210Z N15 30 W46 43