donderdag 1 januari 2015

update oceaanoversteek 2

Allereerst de beste wensen voor 2015 voor iedereen die dit leest. Ik hoop dat je een erg leuke jaarwisseling gehad hebt. Wij hebben het dit jaar op een wel wat aparte wijze gevierd. Vanwege slaaptechnische redenen hebben we de nederlandse tijd aangehouden voor het aftellen naar het nieuwe jaar. We hadden allemaal een glaasje appelsap en konden hiermee proosten. We hadden wel wat moeitje de appelsap in het glaasje te houden want er stonden flinke golven en zo'n 30 kts wind (6 beaufort). Daarna ging het leven gewoon weer verder. Vuurwerk afsteken leek ons niet zo'n goed plan.
De verdere nacht nam de wind toe tot meer dan 40 kts. wind. Ik heb nog een nieuw weerbericht gedownload om te kijken of er iets veranderd was of dat ik iets over het hoofd had gezien. Maar nee hoor....de gribfiles gaven gewoon nog 20 kts. wind op. Niet echt betrouwbaar dus.

Verder gaat alles goed. We zijn niet zeeziek (meer) al moeten we er wel voor waken dit niet opnieuw te worden. We worden door de golven soms erg heen en weer geslingerd. Op dit moment zit ik in de kajuit op de vloer (omdat de jongens de banken hebben ingepikt maar zeker ook omdat dit een relatief stabiel plekje is in het schip) en merk dat ik het warm begin te krijgen, begin te zuchten, licht draaierig word en de net genuttigde zelfgebakken cake zich al een weg ophoog aan het werken is. Toch maar even buiten gaan zitten.
Hier is het een stuk beter. Soms kan ik niet goed geloven wat ik zie wanneer ik over de oceaan aan het turen ben. Er staat een wind en een golven waarbij ik het thuis niet in mijn hoofd zou halen te gaan varen. En nu varen we gewoon midden op de Atlantische Oceaan. Waar zijn we mee bezig :-) Maar even serieus. Het is niet het weer wat ik me bij een oceaanoversteek had voorgesteld en zeker ook niet het weer wat in de meeste reisverhalen geschreven staat. Of het wordt mooier opgeschreven dan dat het is ervaren of wij treffen het gewoon niet qua weer. Nou ja...maakt verder ook niet uit. We zullen het ermee moeten doen.

Nou...verder weinig nieuws

Postie 1-1-2015 1300 utc : N16 36,8 W031 35,2
----
This e-mail was delivered via satellite phone using IRIDIUM's AxcessPoint Mail & Web software.