vrijdag 12 juni 2015

21 dagen op zee....eindelijk land in zicht!!!

Positie : Horta – Fajal – Azoren
Datum : 12-6-2015

We zijn een beetje laks geweest met schrijven op het blog.
Na het laatste blog hebben hebben we, zoals verwacht, behoorlijk wat wind gehad. Wind tot 42 kts. met golven van rond de 4 meter…..al is dit laatste altijd moeilijk in te schatten. De boot hield het erg goed met het 3de rif in het grootzeil en de kotterfok op. We hebben de “gale” uitgezeten met een ruimewindse koers en het ging eigenlijk prima. Niet comfortabel en zeker indrukwekkend. Het duurde maar iets van 6 uur en daana nam de wind weer wat af naar een comfortabele 20 kts. We zijn toen een noordelijke koers gaan varen omdat we weer hoogte moesten winnen om daarna oostelijk naar Flores te varen. De wind zou gaan draaien naar het noorden en later zelfs naar het noordoosten…..en dat gebeurde ook. Gelukkig was Flores nog net bezeilbaar voor ons en op maandag 8 juni om 1600 uur lokale tijd, na 21 dagen varen, zijn we gearriveerd op Flores. De laatste 24 uur waren even afzien omdat we hoog aan de wind moesten varen dus ook schuin tegen de golven in.

In de haven van Porto das Lajes zijn we afgemeerd bij de haveningang omdat er verder geen plek voor ons was. Dit was het slechtste plekje in de haven en de dag erna zou de wind draaien naar oost wat een vervelende “swell” in de haven geeft. Nu waren we wel wat gewend uit Mindelo – Kaap Verde maar dit was nog even erger.

We hebben uiteindelijk een oplossing gevonden die lokale vissers ook gebruiken. We hebben de voor en achtertros verzwaard met in ons geval een autoband. De 2 springen iets langer dan de trossen en hierdoor lagen we relatief rustig aan de steiger.

Bij aankomst lag er een welkomstpakket voor ons klaar, achtergelaten door Stephan en Marjolein van de Batjar. Er zat van alles in van broodjes, kaas, koekjes, tucjes, eieren, spek en zelfs 50 euro om een auto te huren. Echt veel te gek maar erg lief.

Op dinsdag dus een auto gehuurd en hiermee eerst 100 liter diesel gehaald met losse jerrycans. In de haven van Porto das Lajes kun je niet tanken helaas dus dit bij een lokaal tankstation gedaan.

Hierna het eiland bekeken. Flores is echt een aanrader voor de natuurliefhebber. Er is een aantal bergmeren met watervallen, prachtige rotswanden begroeid met mos. Het eiland is erg groen maar ook erg nat. Wij troffen het in dat opzicht niet omdat het behoorlijk bewolkt was maar we hebben toch een goede indruk gekregen van het eiland. Zelfs de jongens waren helemaal onder de indruk van het natuurschoon.

Woensdag om 10.00 uur weer vertrokken en koers gezet naar Horta op het eiland Fajal. Dit is een tochtje van 135 NM dus weer een nachtje op zee. De wind was prima…uit het noordoosten en we hebben bijna de hele weg kunnen zeilen. Donderdag om 14.30 uur aangekomen in Horta. Hier stond de hele Nederlandse enclave ons op te wachten met toeters en bellen (letterlijk).

Horta is in deze periode erg druk en we liggen nu dan ook als vierde in de rij maar dat kan de pret niet drukken. Horta is ook de haven waar iedereen een muurschildering maakt.

Het is natuurlijk erg leuk om ook op zoek te gaan naar muurschilderingen van bekende boten die ons voor gegaan zijn.
We willen hier nog wel een paar dagen blijven om lekker uit te rusten, de was te doen, wat klusjes te doen en lekker te socializen met bevriende andere boten.

De laatste oceaan etappe zal waarschijnlijk gaan naar Falmouth in Engeland maar hier denken we nog maar even niet over na :-)