Datum : 10-7-2015
Tijd : 13:02 uur (Nederlandse tijd)
We zijn weer in Nederland. We zijn net de Nederlands-Belgische grens gepasseerd en zijn dus weer thuis. Het weer is overigens prachtig….alsof we nog in de Carib zijn. Laten we dat nou even vasthouden.
De laatste dagen stonden echt in het teken van thuiskomen. Maandag 6 juli zijn we aangekomen in Dover. We wilden eigenlijk de dag erna al naar Calais varen maar de weersvoorspellingen gaven harde wind op en we zijn uiteindelijk een paar dagen in Dover gebleven. Gisteren om 0500 uur (Engelse tijd) vertrokken uit Dover. ’s Middags om 1730 uur (Nederlandse tijd) zijn we aangekomen in Nieuwpoort (België). Vanmorgen weer vroeg op en vertrokken met bestemming IJmuiden. Hier halen we morgen mijn moeder op en varen dan door naar Den Helder. Daar willen we, zoals eerder vermeld, zondag om 1700 uur arriveren.
Het is en blijft toch een raar idee dat we hier een jaar niet geweest zijn. Het voelt voor mij gewoon als naar huis varen na een vakantie. De rest van de crew denkt er anders over…..
vrijdag 10 juli 2015
zondag 5 juli 2015
365
365 is een getal, maar voor ons zijn het de dagen dat we onderweg zijn. Vandaag precies een jaar geleden hebben we de trossen los gegooid in Den Helder en zijn uitgezwaaid door al onze familie leden, vrienden en kennissen. Er was zelfs een boot gehuurd door vrienden en zij zeilden dat weekend het eerste deel met ons mee.
Wat een mooi en emotioneel moment was dat, het afscheid nemen……
Nu varen we door het kanaal richting Dover en komen daar morgen aan. We zijn gisteren vertrokken uit Plymouth en varen dus 2 nachtjes door.
Het zit er bijna op. Over een week willen we aankomen op zondag 12 juli. Rond 17 uur verwachten we de haven van de KMJC binnen te varen.
We wilden eigenlijk deze week nog wat genieten van de Engelse zuidkust maar we vonden het beter om door te varen naar Dover ivm het weer. Er komt behoorlijk wat wind aan.
We zijn nog aan te twijfelen of we dinsdag door varen naar Calais en via de Franse-, Belgische- en Nederlandse kust naar Den Helder gaan of dat we donderdag of vrijdag in één keer naar Nederland varen.
Voor diegenen die ons af en toe opzoeken via "marinetraffic". Onze AIS zender heeft de geest gegeven. We kunnen gelukkig nog wel andere ais contacten ontvangen maar we zenden niet meer uit. In de haven kunnen we de positie nog wel updaten via een speciaal app-je……als we tenminste een internet verbinding hebben.
Toen ik net de ais contactjes om ons heen aan het checken was kwam er een boot op ons afvaren met wel een heel bijzondere naam. Dong Feng VO65 NO1. Ze zijn klaarblijkelijk, en begrijpelijk, wel heel trots op hun prestaties dat ze de naam hebben aangepast :-)
Wat een mooi en emotioneel moment was dat, het afscheid nemen……
Nu varen we door het kanaal richting Dover en komen daar morgen aan. We zijn gisteren vertrokken uit Plymouth en varen dus 2 nachtjes door.
Het zit er bijna op. Over een week willen we aankomen op zondag 12 juli. Rond 17 uur verwachten we de haven van de KMJC binnen te varen.
We wilden eigenlijk deze week nog wat genieten van de Engelse zuidkust maar we vonden het beter om door te varen naar Dover ivm het weer. Er komt behoorlijk wat wind aan.
We zijn nog aan te twijfelen of we dinsdag door varen naar Calais en via de Franse-, Belgische- en Nederlandse kust naar Den Helder gaan of dat we donderdag of vrijdag in één keer naar Nederland varen.
Voor diegenen die ons af en toe opzoeken via "marinetraffic". Onze AIS zender heeft de geest gegeven. We kunnen gelukkig nog wel andere ais contacten ontvangen maar we zenden niet meer uit. In de haven kunnen we de positie nog wel updaten via een speciaal app-je……als we tenminste een internet verbinding hebben.
Toen ik net de ais contactjes om ons heen aan het checken was kwam er een boot op ons afvaren met wel een heel bijzondere naam. Dong Feng VO65 NO1. Ze zijn klaarblijkelijk, en begrijpelijk, wel heel trots op hun prestaties dat ze de naam hebben aangepast :-)
dinsdag 30 juni 2015
Falmouth
Iedereen heeft heerlijk uitgeslapen.
Brandt en Thomas hebben vanmorgen vers brood gehaald en om 10 uur hebben we met
zijn allen lekker uitgebreid ontbeten.
Tijdens de oversteek hebben we op de dagen
dat het rustig was qua weer en golven veel aan school gedaan en gisteren bij
aankomst hadden de jongens een dagje vrij.
Nu stond er weer school op het programma.
Eric en Brandt zijn gaan internetten, Thomas deed taalverhaal en Jesper Zip.
Daar het zelfstandig werken heel goed gaat bij onze toppers kon ik even snel
een handwasje doen. In de pauze hielp Jesper mij en Thomas ging vissen.
Vandaag hebben we door het dorpje Falmouth
gelopen. Ik dacht dat het een klein, rustig vissersdorpje zou zijn maar niets
is minder waar. Er ligt een leuke en lange winkelstraat meteen achter de haven
waar allemaal leuke winkels, pleintjes, pubs en kerkjes zijn.
Aan het eind van de dag hebben we in een
supermarkt ijsjes gehaald. Thomas en Jesper hadden een Mars-ijsje uitgekozen. Op
de verpakking stond dat 1 op de 6 een gratis ijsje kon winnen…… en raad eens……
Thomas was de gelukkige.
Thomas mocht dus nog een ijsje gaan halen
en koos weer een Mars-ijsje. En …….aan de binnenkant van de verpakking stond:
Congratulations, you have won a free ice cream!!!
Hij had weer mazzel. Nog een gratis
ijsje!!!!! Deze heeft hij aan Jesper gegeven. Wat een enorme bofkont, die
Thomas.
Morgen gaan we verder richting Plymouth. Het
is ongeveer 38 mijl. We hebben weinig wind dus we houden rekening met 10 uur
varen en dat is nog optimistisch.
Ook gaan we morgen afscheid nemen van
Brandt. Hij neemt vroeg in de ochtend de trein en vervolgens het vliegtuig naar
Nederland.
Brandt, gaaf dat we je hebben ontmoet in
de BVI's. Fijn dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken en hebt gevraagd of
je met ons mee mocht de oceaan oversteken.
Bedankt voor je aanwezigheid, gezelligheid
en behulpzaamheid. We gaan je echt missen…..
maandag 29 juni 2015
Hallo Engeland, vaarwel Atlantic
Het is vandaag mijn laatst wacht. Het is bijna half 5 en ik
heb land in zicht. Ik zit nog te genieten van de stilte, de kalme zee en de
zonsopgang. Wat ga ik dit missen.
We werden verwelkomd door…………. een koude deken van mist.
Het was redelijk druk met scheepvaart dus zijn we met de
radar aan de nadering begonnen.
Vlakbij de haven ingang was het zicht terug gelopen tot
ongeveer 50 meter maar in eens verscheen er een pier en begon het op te klaren.
Door de warmte van de huizen en industrie is de mist daar sneller opgelost dan
boven water.
Om half 8 meerden we af. Toch voelt het als aankomen in elke
willekeurige haven. We gaan diesel tanken, water
laden, boot afspoelen en opruimen. Nadat we wat boodschappen gedaan hadden zijn
we lekker gaan ontbijten in de kuip met “champagne” erbij.
Heel langzaam begint
het tot ons door te dringen dat we het geflikt hebben. We hebben het rondje
Atlantic volbracht!!!!
zaterdag 27 juni 2015
Azoren - Engeland 3
Het is 0500 uur in de ochtend en ik heb de wacht. Het is al licht en ik ben bezig met een klusje. Pfoesjh…….. hoor ik maar schenk er geen aandacht aan. Vreemd genoeg kunnen golven hetzelfde geluid maken als een ademhalende dolfijn of walvis. Phoesjh….hoor ik weer en kijk om. Tot mijn grote verrassing zie ik een enorm rug uit het water steken op nog geen 10 meter achter de boot. Een walvis en wat voor één. Snel ren ik naar binnen om een camera te pakken en de anderen wakker te maken. Ik weet zeker dat ze dit niet willen missen. Wanneer ik weer buiten kom zie ik een enorm witte vlek op nog geen 5 meter naast de boot. Ik loop naar voren en op dat moment komt de walvis weer boven.
Hij is minstens zo lang als de boot en er schieten allerlei gedachten door mijn hoofd. Wat als hij zich irriteert aan onze aanwezigheid of juist opgewonden wordt van de ronde vormen van Volonté. Ik besluit dat zolang hij niet dichterbij komt we geen actie ondernemen zoals het aanzetten van de dieptemeter of het starten van de motor. Nadat de walvis onderduikt naast de boot zijn we hem even kwijt maar even later duikt hij weer op achter de boot en blijft daar nog rustig een tijdje met ons meezwemmen. Met de "walviskaart" in de hand proberen we erachter te komen wat voor walvis het is. Thomas bestudeert de kaart en de walvis goed en is ervan overtuigd dat het een "Bryde's Whale" is. We twijfelden tussen deze en een "Sei Whale" maar de waterfontein tijdens het ademhalen gaf uitsluitsel....de Bryde's Whale
Dit zijn toch zaken die ik ga missen. Ik had de droom om de oceaan een keer rond te zeilen en dat zit er nu bijna op. We hadden een min of meer slechte start met de oceaanoversteek van de Kaapverde naar Barbados omdat het niet voldeed aan ons verwachtingspatroon qua wind en golven en omdat er ook erg veel stuk ging tijdens de oversteek. Allebei hadden we geen zin in de terugreis en was het een noodzakelijk kwaad om de boot weer terug te krijgen in Nederland. Toch heeft deze oversteek veel goed gemaakt. We hebben eigenlijk erg goed weer gehad, op een aantal dagen na, en erg veel gezien. De ervaring met de potvis op de oversteek van Bermuda naar de Azoren was echt bijzonder en zal mij mijn leven lang bij blijven. Dit zijn toch de dingen die je hoopt mee te maken wanneer aan zo'n trip begint.
Ondertussen moeten we nog 220 NM varen voordat we in Falmouth zijn. Dat is dan tevens het einde van het oceaan zeilen en bijna het einde van een jaar vakantie. Het jaar is omgevlogen maar we hebben wel erg veel gezien en ik koester de gedachte dat we de jongens hiermee een stukje levenservaring hebben gegeven waar ze de rest van hun leven iets mee kunnen.
donderdag 25 juni 2015
Azoren - Engeland 2
Datum : 25 juni 2015
Positie : N 46 37 W15 03
Tijd : 14:30 UTC
We zijn alweer een week onderweg. De eerste dagen, zoals beschreven in het vorige blog, op de motor gevaren. We hebben aanvankelijk een wat noordelijke koers aangehouden om aan de westflank van een groot hogedrukgebied te komen. Hier kregen we na een paar dagen een windje uit het zuiden tot zuidwesten met 10 tot 15 kts. We hebben de koers toen verlegd naar het noordoosten om zoveel mogelijk de grootcirkelroute naar Falmouth te varen.
Na 4 dagen veranderde het weer tijdelijk toen er een koufrontje over trok. Althans....volgens de weerkaarten was het een koufront maar de regen en bewolking was typerend voor een warmtefront. Daarna werd het weer prima weer met een redelijk windje en zon.
Tot vannacht. We varen momenteel aan de zuidoostflank van een depressie met redelijk wat wind. De wind waait uit een zuidzuidwesten met 30 tot 38 kts. met golven van 3 tot 4 meter.
We zijn de nacht ingegaan met het 3de rif in het grootzeil en de genua en kotter uitgerold. Gedurende de nacht, toen het wat harder begon te waaien hebben we de genua ingerold. Het schip houdt zich prima en de windpilot stuurt een prima koersje naar Falmouth. Het is wat oncomfortabel maar we schieten lekker op met een snelheid van 6 tot 7 kts.
Als het goed is neemt de wind vanavond weer wat af naar 15 kts. en ruimt naar het westzuidwesten. Overmorgen krijgen we dan het tweede windgebied over ons heen met volgens de gribfiles 20 tot 25 kts. wind.....maar dat stond er nu ook bij. Als je er standaard 10 kts. bij optelt kom je realistischer uit.
Verder gaat alles goed aan boord. De sfeer is prima al wordt er vandaag niet veel gedaan. Beetje hangen, wat lezen, weer binnenhalen, af en toe een spelletje. De jongens doen het ook prima. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om in windkracht 8 te varen.
Eric
Positie : N 46 37 W15 03
Tijd : 14:30 UTC
We zijn alweer een week onderweg. De eerste dagen, zoals beschreven in het vorige blog, op de motor gevaren. We hebben aanvankelijk een wat noordelijke koers aangehouden om aan de westflank van een groot hogedrukgebied te komen. Hier kregen we na een paar dagen een windje uit het zuiden tot zuidwesten met 10 tot 15 kts. We hebben de koers toen verlegd naar het noordoosten om zoveel mogelijk de grootcirkelroute naar Falmouth te varen.
Na 4 dagen veranderde het weer tijdelijk toen er een koufrontje over trok. Althans....volgens de weerkaarten was het een koufront maar de regen en bewolking was typerend voor een warmtefront. Daarna werd het weer prima weer met een redelijk windje en zon.
Tot vannacht. We varen momenteel aan de zuidoostflank van een depressie met redelijk wat wind. De wind waait uit een zuidzuidwesten met 30 tot 38 kts. met golven van 3 tot 4 meter.
We zijn de nacht ingegaan met het 3de rif in het grootzeil en de genua en kotter uitgerold. Gedurende de nacht, toen het wat harder begon te waaien hebben we de genua ingerold. Het schip houdt zich prima en de windpilot stuurt een prima koersje naar Falmouth. Het is wat oncomfortabel maar we schieten lekker op met een snelheid van 6 tot 7 kts.
Als het goed is neemt de wind vanavond weer wat af naar 15 kts. en ruimt naar het westzuidwesten. Overmorgen krijgen we dan het tweede windgebied over ons heen met volgens de gribfiles 20 tot 25 kts. wind.....maar dat stond er nu ook bij. Als je er standaard 10 kts. bij optelt kom je realistischer uit.
Verder gaat alles goed aan boord. De sfeer is prima al wordt er vandaag niet veel gedaan. Beetje hangen, wat lezen, weer binnenhalen, af en toe een spelletje. De jongens doen het ook prima. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om in windkracht 8 te varen.
Eric
vrijdag 19 juni 2015
Azoren – Engeland 1
Datum : 19 juni 2015
Positie : N40 10 W28 02
Tijd : 12:15 UTC
We zijn weer onderweg. Gisteren vertrokken uit Horta om 14:00 uur. We hebben getwijfeld of we niet eerst nog andere eilanden zouden bezoeken maar de tijd begint een beetje te dringen.
We hebben goed naar het weer gekeken en weten dat we de eerste dagen bijna geen wind hebben. Hierna pikt de wind wat op en kunnen we, als het goed is, de rest van de route zeilen. Nu zijn we dus aan het motoren. We hebben nog 100 ltr. extra diesel meegenomen in bij elkaar gesprokkelde jerrycans. Waarschijnlijk hebben we niet alle diesel nodig maar altijd lekker om wat achter de hand te hebben.
De oceaan is weer redelijk glad…op wat oceaan deining na. We hebben aanvankelijk even het grootzeil op gehad maar deze binnen een half uur alweer laten zakken omdat deze echt niets deed. Hooguit de boot afremmen en slijten.
We hebben de tijd in Horta besteed aan wat klusjes, boodschappen doen, socializen en uiteraard aan het maken van een muurschildering….of in ons geval ….een vloerschildering. We hadden verschillende ontwerpen gemaakt maar uiteindelijk is het degene geworden die het makkelijkst te maken was. Toch zitten er nog flink wat uurtjes in maar het resultaat mag er zijn. Tijdens het maken kwam er nog een Duitse cameraploeg bij Eric zitten en hebben hem geïnterviewd. Ergens in de herfst wordt het uitgezonden maar daar krijgen we nog bericht over. Bijna alles is met 2 componenten verf geverfd dus hopelijk blijft hij zitten voor jaren :-)
Thomas en Jesper wilden zelf ook een tekening maken en zie hier het resultaat:
Ook Brandt heeft zijn aanwezigheid vereeuwigd in Horta,
Even een vraag aan diegene die opmerkingen plaatsen op ons blog. Ik heb verschillende keren gereageerd op jullie reacties door het mailtje wat ik hiervan krijg te replyen. Nu krijg ik de indruk dat mijn beantwoorde mail niet bij jullie aankomt. Bij deze dus mijn excuses wanneer het lijkt alsof ik niet heb gereageerd. Dit is dus geen desinteresse van onze kant want we stellen de reacties erg op prijs. Mocht je wel een reactie ontvangen hebben laat mij dit dan even weten. Ik zou uiteraard ook kunnen reageren via ons blog maar ik vind het leuker om een persoonlijk mailtje te sturen.
Eric
Positie : N40 10 W28 02
Tijd : 12:15 UTC
We zijn weer onderweg. Gisteren vertrokken uit Horta om 14:00 uur. We hebben getwijfeld of we niet eerst nog andere eilanden zouden bezoeken maar de tijd begint een beetje te dringen.
We hebben goed naar het weer gekeken en weten dat we de eerste dagen bijna geen wind hebben. Hierna pikt de wind wat op en kunnen we, als het goed is, de rest van de route zeilen. Nu zijn we dus aan het motoren. We hebben nog 100 ltr. extra diesel meegenomen in bij elkaar gesprokkelde jerrycans. Waarschijnlijk hebben we niet alle diesel nodig maar altijd lekker om wat achter de hand te hebben.
De oceaan is weer redelijk glad…op wat oceaan deining na. We hebben aanvankelijk even het grootzeil op gehad maar deze binnen een half uur alweer laten zakken omdat deze echt niets deed. Hooguit de boot afremmen en slijten.
We hebben de tijd in Horta besteed aan wat klusjes, boodschappen doen, socializen en uiteraard aan het maken van een muurschildering….of in ons geval ….een vloerschildering. We hadden verschillende ontwerpen gemaakt maar uiteindelijk is het degene geworden die het makkelijkst te maken was. Toch zitten er nog flink wat uurtjes in maar het resultaat mag er zijn. Tijdens het maken kwam er nog een Duitse cameraploeg bij Eric zitten en hebben hem geïnterviewd. Ergens in de herfst wordt het uitgezonden maar daar krijgen we nog bericht over. Bijna alles is met 2 componenten verf geverfd dus hopelijk blijft hij zitten voor jaren :-)
Thomas en Jesper wilden zelf ook een tekening maken en zie hier het resultaat:
Even een vraag aan diegene die opmerkingen plaatsen op ons blog. Ik heb verschillende keren gereageerd op jullie reacties door het mailtje wat ik hiervan krijg te replyen. Nu krijg ik de indruk dat mijn beantwoorde mail niet bij jullie aankomt. Bij deze dus mijn excuses wanneer het lijkt alsof ik niet heb gereageerd. Dit is dus geen desinteresse van onze kant want we stellen de reacties erg op prijs. Mocht je wel een reactie ontvangen hebben laat mij dit dan even weten. Ik zou uiteraard ook kunnen reageren via ons blog maar ik vind het leuker om een persoonlijk mailtje te sturen.
Eric
Abonneren op:
Posts (Atom)