vrijdag 22 mei 2015

Bermuda - Azoren 1


22-05-15, 18.00 UTC
positie:33.14N, 59.17W

Het duurde even, maar hier is de eerste update tijdens de oversteek naar de Azoren. Ik (Brandt) krijg de eer om even een berichtje te posten op het blog. Die kans grijp ik natuurlijk met beide handen aan. Ik zal me kort voorstellen: Ik ben 22 jaar kom oorspronkelijk uit Harlingen en studeer in Groningen. Ik heb vorig jaar bedacht dat ik dit jaar graag een gave reis wilde maken. Een van de randvoorwaarden was het oversteken van een oceaan. Ik heb vanaf februari twee maanden rond gevaren/gewerkt in het Caribisch gebied op een andere Nederlandse boot. Ik zou de oversteek doen met een Amerikaans gezin, maar dit voelde niet goed. Per toeval ben ik Eric, Denise en de kids tegengekomen in Tortola (BVI) en dat klikte goed. Na wat mailtjes heen en weer heb ik een ticket naar Sint-Maarten geboekt om met de Batjar naar Bermuda te varen en vervolgens de grote oversteek met de Volonte te doen. En daar zit ik dan nu met de familie Roelofs midden op de oceaan!

Dinsdagochtend ben ik na het laatste ontbijt op de Batjar bij de Volonte aan boord gekomen. Eric en Stephan wilden hier al een heel ritueel van maken. Iets met zwemmend naar de nieuwe boot, langs een bepaald parcour. Gelukkig is het alleen bij een wild plan gebleven, haha! We hebben diesel en water getankt, uitgeklaard en gewified. Dinsdagmiddag rond 15.00 uur waren we klaar met alle voorbereidingen en hebben we nog even gewacht op de Batjar.


Rond 17.00 zijn vertrokken uit het St. George met een mooi rustig windje en een kalme zee. Met ruimerwind varen we met 4 knoopjes in oostelijke richting naar de Azoren. een paar mijl vanaf Bermuda zien we nog een groot cruiseschip dat voor ons uit moet wijken. Dat is wel een gaaf gevoel. De eerste avond lopen Eric en Denise nog de wachten van 6 uur en loop ik gedeeltelijk met ze mee. Op deze manier leer ik alle apparaten en fijne kneepje van de boot kennen, zodat we later de wachten op kunnen delen in 4 uurtjes. Tot nu toe varen we eigenlijk constant ruimerwind, oostelijke koers met een snelheid tussen de 3.5 en 5.5 knopen. De zee is rustig en het is dus erg comfortabel aan boord. Iedereen doet zijn dingetje en het is gezellig. Muziekje luisteren, lezen, school en lekker kletsen. De boys kijken zo nu en dan een filmpje, doen wat school en momenteel worden er koekjes gebakken. Het ruikt heerlijk!















's ochtend drink ik een kop thee met Eric en om 08.00 luisteren we naar het Nederlandse netje. Op dit netje wisselen de nederlandse boten info als positie, bijzonderheden en strategie uit voor de komende dag. na het 'formele' gedeelte is het netje vrij om wat heen en weer te lullen. Altijd lekker wakker worden. Kop thee en gekluisterd aan de radio. Wij hebben alleen een ontvanger, dus kunnen we alleen meeluisteren. Vaak stuurt Eric tijdens zijn wacht even een mailtje naar Stephan (batjar) zodat info van onze kant ook gedeeld kan worden. Na het netje halen Eric en ik de nieuwe weerkaarten via de satelliettelefoon binnen en maken we een plan voor de komende tijd. Het is daarbij ook fijn om te weten wat de andere boten doen en hoe zij de weerkaarten interpreteren. We zoeken zoveel mogelijk wind op die van achter en halverwind waait tussen de 15 en 20 knopen. Comfort staat boven aan de lijst. Ik vind het leuk om mee te kijken en te leren van het routeplannen. Tegen 9 worden de jongens ook een beetje wakker en is Denise er ook. we ontbijten uit het vuisje en Eric en Denise gaan of nog even slapen, of een beetje chillen of school met de jongens.


Verder vermaken de jongens zich met hun games en andere spelletjes. Soms even ruzie en 2 tellen later weer grote vrienden. Dit doet me denken aan mijn broer en mijzelf van vroeger.

Ik ben inprincipe de hele dag wakker en vermaak me met boekjes, eten, horizon bespeuren, ouwehoeren, soms eens een klein klusje aan de boot, vissen en allemaal van dat soort nietszeggende dingen en voordat je het weet is het alweer 16.00 uur. Borreltijd zonder borrel maar wel met fris en chips. De boys er ook even bij en het altijd gezellig even kletsen.

Daarna etenstijd en maakt Denise wat lekkers. Net lekkere tostis gegeten. Rond 20.00 begint mijn wacht, trek ik warme kleren aan en gaat iedereen weer naar bed. De jongens gaan ook naar bed en kijken een film. Ik kijk lekker met ze mee, dat is wel een mooi moment want dan zijn wij even met zijn drieen en hebben we wat lol en chillen we hem samen. Om het kwartier kijk ik even buiten. 99.9% van de tijd niks te zien. Alleen een machtige sterrenhemel en groene lichtjes in het water achter en naast de boot. dit zijn lichtgevende algjes. heel bijzonder. Na de film gaan de boys slapen, zet ik thee en confisceer ik wat lekkers. Dan zit ik tot middernacht buiten te lezen, schrijven, snoepen en kijk ik om me heen. Tot nu gaat het dus erg goed en is het erg relaxed zeilen. Soms wordt er een beetje gemompeld dat we weer de laatste boot zijn in de groep vertrekkers, maar als we dan weer lekker zeilen is dit snel vergeten.
Vanaf de oceaan de hartelijke groetjes aan iedereen en tot snel op het blog!