maandag 4 mei 2015

Home sweet home

We wachten op een mooi weather window om vanuit de BVI naar Bermuda te varen. Elke dag halen we het weer op en bekijken hoe de computer ons laat varen, hoeveel wind er onderweg staat en hoe hoog de golven zullen zijn.  Helaas komt het ene lage drukgebied na het andere over waardoor we dus genoodzaakt zijn om te wachten.

We varen naar nog een paar mooie gebieden waaronder Norman Island. Prachtig is de aanloop naar de baai en als we The Bight baai binnen varen zien we White Witch liggen. We hadden al contact met elkaar gehad en hier zou weer een rendez-vous plaatsvinden.
We laten het anker zakken en zitten een paar minuten later aan boord bij de White Witch. De jongens liggen in het water en bekijken of er leuke snorkel plekjes zijn. Ook Roelof en Aranka wachten op goed weer om de oversteek naar Bermuda te maken maar helaas, het ziet er naar uit dat we hier nog wel ruim een week zullen moeten blijven.

We besluiten de volgende dag met onze bijboot en de bemanning van White Witch naar the Caves bij Treasure Point te varen. Je kan hier namelijk in de grotten zwemmen. Ook ligt er een mooi rif waar we boven konden snorkelen.
Tijdens het snorkelen vond ik het jammer dat ik geen fles op mijn rug had.
Nadat we terug vaarden naar onze boot hadden Eric en Roelof het over duiken. Er is een klein eiland net voor de baai waar men mooi zou kunnen duiken. We hadden afgesproken dat we de volgende ochtend daar heen zouden varen en een mooie duik zouden gaan maken.
Helaas is de kraan van mijn fles kapot dus Eric en Roelof zouden alleen gaan. Aranka en ik zouden met de kinderen bij het rif gaan snorkelen.
De volgende ochtend kwam Roelof er achter dat zijn fles was leeggelopen. Gelukkig zat er een duikschool op het strand zodat ze hem daar konden laten vullen.
Eric wilde meteen ook zijn fles laten vullen en ging met Roelof mee. Helaas was Eric niet in het bezit van een visuele jaarlijkse inspectie en kon dus zijn fles niet vullen. Wel kon hij een fles huren en huurde hij er 2 zodat ik ook mee kon.
Het was een prachtige duik waarbij we veel koraal en gekleurde vissen zagen. Ook zagen we een barracuda, manta en inktvissen. Aranka bleef met de kinderen bij de bijboot snorkelen. Het was daar niet zo diep dus zagen zij ook hele mooie dingen.

Daar het weer niet echt mee zat besloten we om weer terug te varen naar St. Maarten om daar te wachten op een mooi weather window. Op St. Maarten lag ook de Batjar en om te bevoorraden is het daar een heel stuk goedkopere dan op de BVI. De White Witch zag dit ook wel zitten. En zo haalden we op zondag 26 april het anker op en vaarden eerst naar Road Town om uit te klaren. De eerste paar uur zagen we White Witch nog op onze kaartplotter maar zij verdwenen snel in de nacht. Tijdens mijn wacht kreeg ik om  half 3  ’s nachts een oproep van Roelof via de marifoon. Zij waren bijna gearriveerd in de Simpson Bay. Wij moesten toen nog 5 uur door varen en kwamen om half 8 aan in de Simpson Bay. Het voelde alsof we weer thuis waren…….

Eric ging meteen met Roelof inklaren en om half 9 vaarden we door de brug naar de Lagune. Naast de Batjar lieten we ons anker vallen. We hadden hen al een paar maanden niet gezien dus onder het genot van een sapje en een kopje thee luisterden we naar elkaars verhalen. De crew van White Witch was ook van de partij.

En toen was het 29 april…… de verjaardag van Jesper. Dit was de tweede verjaardag op St. Maarten.

In de ochtend hebben we na het openen van de cadeaus lekker taart gegeten en daarna zijn we naar de Intertoys gelopen. Ja, die hebben ze hier ook. Op 18 april was de grand opening.

Om 14.00 uur kwam de visite. Een boot vol met de bemanning van de Batjar, White Witch en Harriette en haar kinderen. Aranka en Marjolein hadden ook een taart gebakken en zie hier het resultaat.

Aan het eind van de middag zijn we, met tassen vol met lekkernijen, naar het strand gegaan met zijn allen.
Het was echt een top dag met als afsluiter een logeerpartij bij Martijn en Harriette.

Een dag later hebben we met zijn allen carnaval gevierd. Ja, jullie lezen het goed, carnaval in april. Dat vieren ze hier later dan op de andere eilanden.
We stonden vooraan zodat we de praalwagens goed konden zien. De kinderen waren die avond ervoor iets te laat naar bed gegaan en vonden het na een half uurtje wel welletjes en gingen relaxen (lees slapen) op de stoep.

Nadat de laatste wagen voorbij was hebben we een dollarbusje gepakt en zijn we naar de yacht club gereden.
Bij het afscheid nemen van Martijn en Harriette stelden de kinderen ons de vraag of ze alsjeblieft nog een nachtje mochten logeren. Martijn en Harriette vonden dat goed dus sliepen Eric en ik voor de tweede nacht alleen op de boot.
De volgende dag zijn Eric en ik boodschappen gaan doen voor de oversteek. Als het goed is hoeven we op Bermuda niet meer groots in te slaan. We zullen alleen voor de verse dingen naar de supermarkt moeten gaan. We zijn klaar voor de grote oversteek van 8 dagen naar Bermuda. Nu alleen het weer nog. De jongens gingen karten met Ronald, Chantal, Iris, Martijn, Harriette, Paul en Thomas. Ook Myrthe en Wouter waren van de partij.

Elke dag gaan Eric, Stephan en Roelof naar de Yacht club om het weer te bekijken op internet. Er wordt heel wat af gediscussieerd. Zoals het er nu uit ziet is er een weather window voor 2-3-4 mei. Gaat het dan eindelijk gebeuren!!!!

Ondertussen liggen we hier met 6 Nederlandse boten. Tijd voor een strand bbq dachten wij…… Ook Chantal, Ronald, Iris, Martijn, Harriette, Paul en kleine Thomas waren van de partij dus waren we met z’n 26-en. Er waren 2 boten die we nog niet eerder hadden gezien, Lotus en SeaYa.  Win2Win hadden we voor het laatst gezien in Arrecife.

Rond 22.00 uur vonden we het tijd om naar de boot te gaan. Thomas, Jesper, Paul en Thomas hadden nog geen genoeg van elkaar en Jesper vroeg of Paul en Thomas mochten blijven slapen op de boot. Super gezellig dus dat was geregeld en Harriette zou de kinderen de volgende dag weer mee naar huis nemen zodat Eric en ik de boot verder in orde konden maken voor de oversteek naar Bermuda. Heel handig want als je boodschappen doet met Thomas en Jesper, kom je toch weer met dingen thuis die je anders niet zou kopen.

Vandaag zou het de dag van vertrek moeten zijn. Om 16.00 uur zouden we door de brug gaan richting Bermuda. Helaas hadden Eric en ik teveel tijd besteed aan socializen en kwamen er achter dat we nog het een en ander moesten doen. Ook qua weer zou het iets beter zijn om een dag later te vertrekken omdat er een trog op onze route zit waar we op dag 4 waarschijnlijk wel eens last van zouden kunnen krijgen.
Als we een dag later zouden vertrekken dan zouden we er achter blijven dus hebben we met de drie vertrekkende boten besloten om op maandag 4 mei te vertrekken. We nemen de brug van half 9.