zaterdag 11 juli 2015

The Final.....

Gisteren zijn we om 7.15 uur uit de haven van Nieuwpoort vertrokken. Het is weer even wennen om je wekker te zetten maar we wilden de stroom mee pakken richting Nederland. Het was nog best fris zo in de ochtend maar toen de zon doorbrak werd het heerlijk aangenaam. Lange broeken en vesten gingen weer uit. Heerlijk, dat hadden we toch wel gemist toen we nog in Engeland waren.
Bij Zeebrugge was het tamelijk druk. De wind was weggevallen dus hadden we de motor ook bijstaan.
Om 13.02 passeerden we de Nederlandse grens. Ja, we zijn nu echt bijna thuis....

Vorig jaar op de heenweg langs de kust van Engeland werden we opgeroepen door Peter en Jacqueline. Zij vaarden naar het noorden met hun boot Elisabeth. Peter vroeg wat onze bestemming was en Eric vertelde hem dat we een rondje Atlantic zouden gaan doen. Sindsdien hebben zij onze verhalen op ons blog gevolgd en af en toe reacties geplaatst.
Gisteren ter hoogte van Zeeland werden we weer opgeroepen door Peter. Jacqueline en hij liggen daar met hun Elisabeth en zijn op vakantie. Eric en Peter hebben met elkaar gesproken maar helaas was de verbinding niet echt goed waardoor we Peter slecht konden verstaan. Desalniettemin vonden wij het ontzettend leuk om zo Nederland binnen te varen.
Twee andere volgers, (Gert en Elly) die we ook tijdens de heenreis in Engeland hebben ontmoet, hebben we geprobeerd te traceren via de AIS toen we vorige week langs de Engelse kust vaarden maar helaas we hebben ze niet gezien.
'Gert, als je dit leest, we hebben je laatste bericht ontvangen en weten dat jullie in Pin Mill liggen maar we kunnen helaas geen persoonlijke email sturen omdat we geen emailadres hebben.'

We zouden op dit stuk onze laatste nacht maken en Eric zou de eerste wacht lopen en nam de Maasvlakte voor zijn rekening. Dit gedeelte is altijd vrij druk met vrachtverkeer dus ik was blij dat ik om 20.00 uur mijn bed ik mocht.
Ook nam de wind toe dus de motor ging uit.

Doordat Volonté zo lekker liep moest Eric mij eerder wakker maken omdat we eerder aan zouden komen in IJmuiden. Dus na 4.30 uur slaap mocht ik de wacht overnemen. Gelukkig was er weinig verkeer en kon ik genieten van alle lichtjes langs de kustlijn. Ook Eric mocht niet van zijn volle 6 uur rust genieten want om 5.00 uur lagen we voor de haven van IJmuiden en heb ik hem wakker moeten maken. Een half uur later hebben we Volonté in de eerste vrije box geplaatst en zijn we nog lekker naar bed gegaan. Dit was onze laatste nacht en het voelt echt vreemd om weer in Nederland te zijn.

Zoals jullie in ons vorige bericht hebben kunnen lezen vaart de moeder van Eric morgen met ons mee naar Den Helder. Vanmorgen om 10.00 uur werd ze gebracht door haar zussen en zwager.  Het weerzien van familie doet je toch weer beseffen dat je een lange tijd weg bent geweest. Wat een heerlijk gevoel was het weer om iedereen te zien. Er was zelfs nog een super verassing voor ons. Een uur later stonden Eric z'n broerje, Remon en z'n neefje, Stijn opeens voor de boot……. Ze waren meteen de auto ingestapt en richting IJmuiden gereden toen ze een berichtje hadden gekregen van Eric zijn moeder. Echt top!!!

Als afsluiter van deze reis hadden we besloten om nog één keer de Cobb (bbq) uit de tas te halen. Salade werd gemaakt, kip werd in de marinade gezet en stokbrood zat in de oven.

Met dank aan de 2 mannen van sportvisserij Wahoo hadden we ook nog 5 heerlijke makrelen op de bbq. Thomas had ze gekregen toen hij een praatje met de mannen had gemaakt.

Morgen is het dan zover…. Psychisch ben ik er volgens mij nog niet helemaal aan toe om naar Den Helder te varen.
Wij zouden er best nog een jaartje aan vast willen plakken maar ik kan me er toch ook wel weer op verheugen om familie en vrienden te omhelzen.
Om 17.00 uur zullen we aankomen in de haven van de KMJC in Den Helder. Voor familie en vrienden ligt er een landingsvaartuig klaar die om 16.30 uur vertrekt en ons tegemoet vaart. Onze jongens weten hier nog niets van. Wat zullen zij opkijken als ze iedereen op de boot zien …..
Het wordt in ieder geval een dag vol met emotie.