maandag 18 mei 2015

Een bijzondere ontmoeting en Brandt aan boord

Aan boord hebben we voor de zoveelste keer geen internet…  Ik zit dus met de kids in de bijboot op weg naar het groene gebouw om op de kant om te gaan internetten. 

Ik wil graag het blog bijwerken en het weer ophalen. De jongens gingen mee omdat je daar ook een leuke plekt hebt om te gaan skaten/waven. Thomas en Jesper liepen met hun waveboard en ik met de tas met de laptop en de tablets. Jesper wilde ook graag zijn kleine skateboard mee dus die had ik ook in mijn hand.
Toen ik bij het groene gebouw kwam zaten daar een paar mannen ook te internetten en ik dacht… balen, nu is het internet erg langzaam!!!!
Een van die mannen vroeg of ik kon skaten op dat kleine skateboard. “Eh nee, dan breek ik beide benen” zei ik lachend. En zo raakten we aan de praat. Hij was hier met 5 anderen en deed met de ARC (Atlantic Really for Cruisers) mee en waren aan het wachten op een goed weergat om naar Newpoort te gaan. Wolfgang, een Duitser die al 15 jaar in de US woont, vulde aan dat hun captain Tania Aebi was en of ik haar kende.
Natuurlijk ken ik haar…… Wij hebben haar boek Solo en door haar zit ik hier!!!!!
Eric heeft al heel lang geleden (ongeveer 20 jaar) haar boek gelezen en was daardoor geïnspireerd om een reis te gaan maken met een zeilboot. En nu is zij dus ook hier in Georgetown.


Tom en Wolfgang nodigden ons uit om een lezing van haar bij te wonen op zondag 17 mei.
Ze vertelde over haar zeilreis als 18 jarig meisje en liet foto’s zien die niet in haar boek stonden. Het was een hele leuke lezing met veel interessante belevenissen. Na de lezing heeft ze ons boek gesigneerd en hebben we nog een tijdje staan praten met haar.  
Deze meeting geeft mij weer het gevoel hoe fantastisch deze reis is en hoeveel mensen je ontmoet tijdens zo’n reis.


We staan op punt van vertrek. White Witch wilde vandaag (18-5) al vertrekken maar er kwam nog een frontje met regen aan dus hebben zij hun vertrek uitgesteld tot morgen. Grote kans dat wij ook morgen gaan hoewel het weer nog steeds niet echt stabiel is. De eerste week gaat nog wel maar we zullen waarschijnlijk in week 2 toch wind (20 knopen) tegen gaan krijgen en daar zitten we natuurlijk niet echt op te wachten. Maar goed, het is 2 weken vooruit kijken en dat is qua weer natuurlijk erg moeilijk.
We zijn ons wel helemaal aan het voorbereiden, diesel en water tanken, provianderen en we hebben nog even een wasje gedaan bij de laundry. We zijn er dus helemaal klaar voor. Morgenochtend nog een keer het weer bekijken en dan maken we de beslissing.


Tja en dan Brandt aan boord!!!!
Dat ga ik even uitleggen want ik hoor jullie denken….. Brandt aan boord met ‘dt’.
Ik neem jullie even meer terug naar de BVI’s, Roadtown om precies te zijn.  We liggen daar in de baai en er komt een catamaran aan met een Amerikaanse vlag maar er staat een jonge man op het dek en vraagt in vloeiend Nederlands hoe het ankeren is hier. Wij antwoorden dat het goed is, goede grond en redelijk rustig qua swell.
‘Oh mooi, ik kom zo wel even langs voor een praatje…..’ zei hij.
Aan het eind van de middag zit ik alleen in een internetcafé om 3 blogs bij te werken. Wanneer mijn computer ermee stopt omdat de batterij op is, roep ik Eric op via de handheld marifoon om te vragen of hij mij komt ophalen. Het werd al een beetje donker dus wilde Eric niet dat de jongens dat zouden doen. Net op dat moment kwam de jonge man bij ons aan boord voor een praatje. Eric drukte een biertje in zijn hand en vroeg de jongens om hem even te entertainen zodat hij mij op kon halen. Toen we terug kwamen zaten de jongens en Brandt gezellig te kletsen en het spel rummikub lag op tafel.


Brandt is een student die even een ‘6 maanden’ sabbatical heeft genomen en deze tijd gebruikt om een droom van hem waar te maken door met een boot de Atlantische oceaan over te zeilen. In Nederland heeft hij geregeld dat hij als crew mee kon op de catamaran van de Amerikanen. Het was een hele leuke en gezellige kennismaking. De volgende dag ging de catamaran verder op pad en wij hadden met White Witch afgesproken op Norman Island en zijn we na een paar dagen terug gevaren naar St. Maarten zoals beschreven in het vorige blog.

Tijdens onze overtocht naar St. Maarten, kregen we een mailtje van Brandt dat het toch niet zo klikte op de catamaran en dat hij naar St. Maarten zou vliegen om daar een andere boot te gaan zoeken om terug te varen naar Europa. Ook kregen we de vraag of hij eventueel met ons zou mee mogen varen.
Nu hadden we al een tijdlang overwogen om een extra crewmember mee te nemen tijdens de oversteek maar we hadden uiteindelijk besloten om dit niet te doen.
Na dit verzoek hebben we er toch weer over nagedacht en hebben aan Brandt voorgesteld om met ons mee te varen vanaf Bermuda naar de Azoren.
Op St. Maarten lagen ook onze goede vrienden Stephan en Marjolein van de Batjar. We liepen met het idee om voor te stellen of Brandt met hen mee zou kunnen varen van St. Maarten tot Bermuda maar voordat we dit wilden vragen stelden zij dit al voor.
Morgen verlaat Brandt de Batjar, komt bij ons aan boord en varen we met z’n 5-en naar de Azoren.

Dus Brandt aan boord kan dus ook voordelen hebben :-).