vrijdag 15 mei 2015

Een eiland in the middle of nowhere

Na zeven dagen varen zagen we op 11 mei land, Bermuda. Jee het lijkt wel alsof iemand gewoon daar een eiland heeft neer gezet, zomaar in de Atlantische Oceaan…..
De ingang de lagune was moeilijk te zien maar gelukkig lagen er allemaal boeien. Die lagen er niet alleen om de ingang aan te wijzen maar ook omdat er om Bermuda heel veel gevaarlijke koraalriffen liggen.
Eenmaal in de laguna moesten we eerst de boot aan de kade vastmaken vlakbij immigrations en zijn we met z’n allen naar customs gegaan om daar in te klaren. Daarna hadden Thomas en Jesper nog even de tijd om te waven.

Na 7 dagen op de boot is dat erg lekker om even te 'sporten'.

We hebben een zeer goede oversteek gehad met de eerste 2 dagen 15 knopen wind. Daarna nam de wind af naar 5 tot 10 knopen. Af en toe hebben we dus de motor aan moeten doen om toch snelheid te behouden.
Dit was de beste oversteek tot nu toe.

Op 4 mei zijn we met 3 boten vertrokken vanaf St. Maarten.
White Witch deed er 6 dagen over en Batjar kwam 2 uur eerder aan dan wij.
Ojala, een andere Nederlandse boot kwam op 12 mei aan maar zij vertrokken vanaf de Bahama’s.
We zijn nu weer met 4 Nederlandse boten samen die over een paar dagen dus samen gaan oversteken naar de Azoren.

Hoewel Bermuda een tussenstop is om verder te gaan naar de Azoren, wilden we natuurlijk nog wel wat van het eiland zien.
Vanaf de aanloop zagen we al dat alle huizen witte daken hadden en elk huis is weer in een andere pastel kleur. Het ziet er allemaal zo mooi en verzorgt uit.

Dus donderdag 14 mei zijn we met z’n dertienen het eiland gaan verkennen. Met de bus zijn we naar Hamilton, de hoofdstad, gegaan. Je zag meteen dat het heel Engels is met een caribisch tintje. Je kunt dit totaal niet vergelijken met een ander Caribisch eiland. Eigenlijk kan ik het niet eens uitleggen hoe het hier is. Zo schoon, netjes, verzorgd en de mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam.

Ik zal maar gewoon wat foto’s plaatsen van Hamilton.

De Veendam, Nederlands cruise schip van de “Holland Amerika lijn”, lag ook aan de kade afgemeerd.

Na Hamilton wilden we naar een van de mooiste stranden van Bermuda gaan, Horseshoe beach. Het was vrij druk in de bus omdat meer mensen dat idee hadden opgevat. Eenmaal daar op het strand kwamen we terecht op een strand zoals Scheveningen in de zomer……. Jee, het leek wel alsof ze een blikje toeristen hadden open getrokken, wat een mensen!!!!! Eigenlijk wel logisch want er liggen 3 cruise schepen op Bermuda.

White Witch en Ojala wilden toch graag zwemmen in het heldere blauwe water dus splitsten we de groep. Wij gingen met de Batjar naar de Royal Naval  Dock Yard, vanaf daar zouden we met de ferry naar St. George varen. Dock Yard is helemaal ingespeeld op cruise schepen.

Er is een snorkel strand, een grote shoppingmall, diverse pubs en restaurants. Nadat we alle winkels hadden gezien zijn we naar het snorkelstrand gegaan waar Stephan, Marjolein, Brandt, Thomas en Jesper nog een lekkere frisse duik hebben genomen. Ze hebben mooie, gekleurde vissen gezien en een kanon. Aan de kade was ook winkel met handgemaakt glaswerk. Ze gaven een demonstratie glasblazen. Dit was echt vakwerk wat ze lieten zien.....

Daarna zijn we de pub ingedoken en hebben we de dag nog even de revue laten passeren onder het genot van een drankje.

Marjolein, de kinderen en ik hebben nog een potje gepoold. Helaas hebben wij (Thomas en ik) verloren.

Om 16.30 uur namen we de ferry terug naar St.George. De vaart duurde ongeveer 40 minuten.

Vandaag heeft Eric samen met Roelof en Stephan het weer bekeken. Er komen helaas nog een paar lage drukgebieden op onze route naar de Azoren waar we niet in willen komen. We kunnen dus nog niet vertrekken en dat zal zeker nog wel een dag of 4/5 duren voordat ze ons niet in de weg zitten.
Tijdens de oversteek hadden we een kleine break gehouden maar school is nu weer begonnen. Het prettige is dat White Witch, met de kinderen Myrthe en Wouter, ook de ochtend gebruiken om school te doen. Zo heb je dus geen scheve gezichten en kunnen ze in de middag lekker met elkaar spelen.