donderdag 29 januari 2015

schoolzwemmen met schildpadden

Mmmmmammm, mmik mmmmzie mmeen mmmmschildpad….
Ik kijk naar Thomas die door zijn snorkel probeert te praten en zie langs zijn wijzende hand een schaduw…. Het is een schildpad. Wauw, wat een mooi gezicht.

Het is maandag 19 januari, half 8 in de ochtend en we zijn samen met Stephan en Marjolein (Batjar) in ons bijbootje gestapt en naar een wrak gevaren dat hier op anderhalve kilometer van onze boot ligt.
Terwijl Eric het anker uitgooit duiken de jongens het water in met masker, snorkel en vinnen.
Ja, we hadden besloten om school maar een keer te laten beginnen met schoolzwemmen……

Het wrak ligt op ongeveer 3 meter. Overal zwemmen mooie gekleurde vissen en groeien plantjes uit de scheepswand. Het is een prachtig gezicht en de jongens genieten met volle teugen.
En dan opeens het geschreeuw van Thomas. We zwemmen naar hem toe en zien een prachtige schildpad zwemmen op nog geen meter afstand.
Eric was inmiddels ook in het water en heeft mooie foto’s en films gemaakt.

Wat gaaf om zo de dag te beginnen. In totaal hebben we die ochtend 3 schilpadden gezien en wel honderd gekleurde vissen.
Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we de rest van de week elke dag zijn begonnen met schoolzwemmen. Elke keer zagen we wel weer andere mooie vissen, zoals een stingray, inktvis, ballonvissen en de trunkfish.

We liggen hier nu een week. Op 14 januari zijn we, na 17 best zware dagen, rond 17.00 uur lokale tijd aangekomen.
Als eerste zijn we naar een industriehaven gevaren waar we praktisch naast een Cruiseschip hebben afgemeerd. Er waren al 2 loods cq. sleepboten in de weer want het cruiseschip stond op punt van ontmeren. Heel behulpzaam zette een loodsboot een medewerker op de kade om ons te helpen met de lijnen. Dit zou in Nederland echt ondenkbaar zijn maar hier kan het dus….

Eric is samen met de jongens naar immigration gegaan om ons in te klaren. Wat waren ze blij dat ze weer op land stonden.
Ik heb de watertanks met de waterjerrycans gevuld want hier was het mogelijk om met jerrycans de tanks weer te vullen met drinkwater. Ook heb ik al het vuil verzameld en een beetje opgeruimd.
Inmiddels begon het al te schemeren en dat betekende dus dat we een ankerplaatsje zouden moeten vinden in het donker.
Het inklaren duurde best lang. Eric is wel 2 uur weggeweest.

Eenmaal op ons ankerplekje hebben we de champagne fles, die we van Henk hebben gekregen bij vertrek uit Nederland, open gemaakt en de afgelopen 17 dagen nog even de revue laten passeren.
Wat een oversteek.........en dan lig je Barbados!!!! Wat waren we trots op onszelf.

De  volgende ochtend beseften we eigenlijk pas in welk paradijs we waren aangekomen.
Zulk mooi licht blauw water, witte stranden en heel veel palmbomen.
Wel stonden we een beetje raar te kijken toen we die ochtend paarden rond onze boot zagen zwemmen.
Ja, hier zouden we het wel even uit kunnen houden.

Inmiddels hebben we al het een en ander gedaan. Aller eerst hebben we het grootzeil weggebracht voor reparatie. Eric heeft de kotterfok gerepareerd en de genua staat ook alweer maar die kunnen we nog niet gebruiken, eerst moeten we (of eigenlijk Eric) nog een beugel boven in de mast bevestigen. Ik hoop dat we die beugel hier op dit eiland kunnen kopen. Anders moet Eric iets anders verzinnen.......

School hebben we weer hervat en zijn lekker bezig met rekenen, spelling en taal. Geschiedenis doen de jongens het liefst.

Ook hebben we Bridgetown verkend en zijn we met de bus naar Harrison's Cave geweest waar we met een treintje door de grot zijn gereden.
De jongens zijn een dag later met Stephan en Marjolein mee geweest naar het noorden om daar bij een hotel schildpadden te voeren.
Helaas hadden ze geen schildpad gezien maar wel een murene en kogelvissen

Gisteren zijn Eric en de jongens met een Nederlands schip, de Tres Hombres, meegevaren. Dit schip deed mee aan de Rum Race. Eigenlijk zouden ze een rondje om het eiland varen maar doordat er weinig wind stond zijn ze tot het noorden van het eiland gekomen en zijn daarna weer teruggevaren.
De rest van de schepen hebben wel een heel rondje gedaan......

Vandaag hebben we het grootzeil weer terug gekregen en Eric is dat nu samen met Stephan aan het plaatsen. Marjolein en ik zitten het blog bij te werken en gaan zo nog even de laatste boodschappen doen.
Morgen is het tijd om dit mooie eiland te verlaten en de rest van de eilanden te verkennen. Onze bestemming is Bequia. St. Vincent en de Grenadines, here we come!!!!!!