zondag 8 februari 2015

Welcome in the Caribbean.....

Wij zijn er klaar voor en ook Batjar is klaar voor vertrek. De komende 3 weken varen we dezelfde route dus dat is super gezellig.
We gaan naar Sint Vincent en de Grenadines en onze eerste stop is Bequia (spreekt het uit als Bekwee). Het is ongeveer 115 NM vanaf Port Elizabeth en we hadden besloten om aan het eind van de ochtend te vertrekken zodat we de volgende dag in de ochtend weer aan zouden komen.
Yep, onze eerste nacht varen na de oversteek en eerlijk gezegd, ik heb er eigenlijk niet zoveel zin in.
Het vertrouwen in de boot staat een beetje op een laag pitje bij mij, na de oversteek. Er is ook zoveel kapot gegaan die 17 dagen,
Nu denk ik alleen maar: “Gaat het allemaal wel goed, als er maar niets kapot gaat, is de zee weer zo onstuimig en kloppen de weergegevens wel?”
Nee, ik moet stoppen met doemdenken. Het zal allemaal wel goed gaan, kom op Denise, een beetje positiver, je bent in de Caribbean!!!!

Het anker gaat op en we vaarden weer naar de industriehaven waar we dit keer tussen 3 cruiseschepen en een supplier schip kwamen te liggen. Het was nog best lastig afmeren tussen die grote schepen. Gelukkig was er weer iemand die de lijnen van ons aan nam. 
Batjar kwam naast ons liggen en Eric en Marjolein gingen met alle papieren en paspoorten naar customs en immigration. 




















Stephan en ik maakten de boten verder vaarklaar en vulden onze watertanks. Normaal kan dat met een tuinslang als je aan een steiger ligt maar hier moesten we op en neer lopen met onze jerrycans. Zoals je op de foto's kunt zien is deze haven eigenlijk niet geschikt voor kleinere boten. Het erop en -af gaan ging dus ietwat moeilijk en daar de jerrycans ook best veel wogen (25 liter water per jerrycan) opperde Stephan dat hij ze zou vullen en er mee zou gaan sjouwen en dat ik op de boot zou blijven om ze aan te pakken en de tanks zou vullen. Goeie deal vond ik :-).
Na tweeëneenhalf uur kwamen Eric en Marjolein terug en waren Stephan en ik klaar met het op toppen van onze watertanks.
De trossen gingen los en samen vaarden we de haven uit. 
De eerste uren zagen we Batjar nog maar helaas hadden we geen VHF bereik meer. Jammer want ik had me zo verheugd om tijdens mijn wacht met Marjolein te kunnen kletsen op kanaal 09.

Helaas waren de golven net zo als tijdens de oversteek heel rommelig. De wind stond lekker in de zeilen en we hadden zowel de genua als kotterfok uitstaan. Ik ging om 20.00 uur naar bed omdat ik de wacht zou heben van 02.00 - 08.00 uur.
Ik kon moeilijk in slaap komen doordat we weer flink door elkaar werden geschommeld. Eindelijk viel ik na een paar uur in slaap totdat ik wakker schrok rond 23.00 uur van een harde klap.
"Wat was dat?" Ik sprong mijn bed uit en stak mijn hoofd naar buiten. Eric had de schijnwerper al gepakt en scheen naar voren aan bakboord zijde. 
Ik zag dat hij naar de spinnakerboom scheen.. Of eigenlijk, waar de spiboom eigenlijk hoorde te hangen.
Ik hoor Eric zeggen: "He verdorie, de spiboom is gebroken. Kijk daar hangt ie!!!!!"
En inderdaad, de boom hing heel zielig aan de spival te bungelen.

Het leek ons geen goed idee om hem zo te laten hangen tot de ochtend dus trok ik mijn reddingsvest aan om naar voren te gaan om de boom te borgen. 
Ik dacht nog: "Is er nog niet genoeg kapot gegaan de afgelopen weken???"
Ook tijdens mijn wacht zijn er nog 2 dingen afgebroken, een blokje van een rolsysteem van een lijn en een steun van de radarpaal. Gelukkig bleef het daarbij maar mijn vertrouwen in Volonté was nog niet gegroeid......




Eric en de jongens werden rond 8.00 uur wakker en een half uurtje later zaten we met z'n viertjes te ontbijten. Om 10.00 uur moesten we nog een paar mijl naar de baai van Port Elizabeth. Tisento, ook een Nederlandse boot, had ons al gezien op hun AIS en had ons opgeroepen om een bakkie te doen bij hun aan boord als we een goed plekje hadden gevonden en waren ingeklaard.
Net voor de baai begon het te regen en daar waren we erg blij mee. Een beetje zoet water over het dek kan natuurlijk absoluut geen kwaad.. 
Na het tropische regenbuitje klaarde het op kwam de zon tevoorschijn. 























We hebben lekker een weekje gerelaxt en eigenlijk heel weinig gedaan. Een paar keer zijn we naar het dorpje geweest, hebben fruitpunches en piñacolada's gedronken en hebben we flink wat aan school gedaan. 


















Verder is Eric nog naar de kapper geweest (Marjolein, je doet het echt top!!!) 



en kon een strandbarbecue samen met Batjar en Wildevaart natuurlijk niet ontbreken.