zondag 27 juli 2014

Dag 3 en 4 – Golf van Biscaye

"Jongens….dolfijnen. Ja…pap….we zijn tv aan het kijken". Na 3 dagen dolfijnen rond de boot worden de jongens er al een beetje blasé van. Gisteren en vannacht was echt het hoogtepunt qua dolfijnen bezoek. 's Nacht waren ze flink aan het jagen rond onze boot. Ik heb met een lamp in het water geschenen en zag kleine visjes vluchten voor de veelvraten. Met weinig succes overigens. De dolfijnen trokken fluorescerende strepen door het water wat een erg mooi effect geeft.

















De wind is nog steeds Noord/Noordwest met hooguit 10 kts. Het valt me tegen hoeveel snelheid we hiermee bereiken. De gemiddelde snelheid over de grond blijft steken tussen de 3 en 4 knopen.
We hebben 269 nm afgelegd in 72 uur. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om uit te rekenen dat dit een gemiddelde is van 3,7 knopen (nautische mijlen per uur). Dat is zelfs voor onze boot niet erg snel. Maar…..we moeten het er mee te doen. We willen niet de hele weg motoren, al hebben we dat toch al wat gedaan. De golven zijn wel al wat toegenomen waardoor de zeilen af en toe flink klapperen. Dit geluid gaat bij mij door merg en been en maakt het comfort aan boord er niet beter op. Toch voelen we ons prima. De nachtwachten gaan soepel en overdag maken we tijd voor spelletjes en hebben gisteren zelfs even gezwommen. We hadden de zeilen laten zakken en een stootwil aan een lijn achter het schip gelegd. "Pap…wedden voor 2 euro dat ik naar de boei durf te zwemmen", zei Jesper. Die 2 euro ben ik dus kwijt. Irrationele waanbeelden van uit het water springende haaien speelden de andere zwemmer parten…..gelukkig maar….beter voor mijn portemonnee.





Eric