vrijdag 25 juli 2014

Engeland - Spanje dag 1 en 2


De dag van de oversteek….
Om 9 uur vertrokken we uit Dartmouth. We hadden een lekker windje, 15 knopen uit NO richting. We wilden eerst nog meer naar het westen om daarna de oversteek te maken. Daar we Engeland nog een tijd aan stuurboord zagen liggen voelde het niet echt dat we aan de oversteek waren begonnen.
Aan het eind van de middag viel de wind weg en na een tijdje toch maar weer de motor aangedaan (grrr dit zouden we eigenlijk niet doen). Hierdoor hadden we toch weer twijfels en was er even een overweging om naar Falmouth te gaan varen. Na een uurtje kwam de wind weer opzetten (10 kts N) en gaf ons weer moed om toch door te zetten.

In de avond heeft Thomas van aardappels patat gemaakt en Jesper wilde liever gebakken aardappels. Heerlijk met kipschnitzels en sperzieboontjes.














Eric zou de eerste wacht lopen van 20.00-2.00 uur. De wind was mager maar we hadden afgesproken om geen motor bij te zetten. Ik kon gelukkig meteen in slaap vallen maar ik werd na 2 uurtjes wakker omdat er gekraak was op de marifoon. Doordat er weinig wind was gingen de zeilen alle kanten op en klapperde de katrollen op het dek. Yep toen was het gedaan met mijn slaap……. Hoe ik ook ging liggen ik werd alle kanten opgerold. Ook irriteerde mij de geluiden boven op het dek. Het is mij uiteindelijk niet meer gelukt om in slaap te vallen. Om 2.00 uur deed Eric de deur open maar ik was al wakker. Mmmm geen fijne start om de wacht te beginnen. Ik hoopte op een rustige nacht zodat ik af en toe toch nog even mijn ogen zou kunnen sluiten. Ook dit was mij niet gegund. Ik heb nog nooit zo'n drukke nacht gehad!!!
Na een half uurtje heb ik alle zeilen naar de andere kant gezet en ben ik iets zuidelijker gaan varen. De schoten van het fok bleven achter de kotterstag. Ik moest dus naar voren, iets wat niet fijn is als iedereen ligt te slapen.
Dus mezelf aangelijnd met de lifeline, naar voren gelopen en het probleem verholpen.
De wind bleef zwak en het fok bleef maar klapperen dus heb ik besloten om het fok maar in te rollen.
Eindelijk rust dacht ik…. Niet dus want al is de zee nog zo groot, er zijn altijd schepen die precies willen varen waar wij varen!!!!! Moest dus een paar keer uitwijken, ook al zeilden wij en hadden wij voorrang. Met zo'n containerschip wil je echt geen aanvaring hebben. Ook kunnen de Engelsen aan de zuidkust met een gerust hart slapen want een Engels marine schip zat mij 5 keer flink dwars. Hij bleef maar op en neer varen dicht bij mijn vaarroute. Vond hij ons misschien verdacht of zo?

O iets voor half 5 een prachtige zonsopgang gezien en een uur later werd het eindelijk rustiger op onze route op wat vissersboten na






Wel had ik er een zorgen kindje bij, namelijk de accu. Hij laadde niet meer bij en hij stond bijna op 50%. Eric had gezegd dat hij niet onder de 50% mocht komen en dat ik anders de motor aan moest zetten. Ik had gehoopt dat de zon de accu's zou opladen maar dat gebeurde helaas niet. Om half 7 toch maar de motor aangedaan zodat de accu's konden opladen. Iets wat niet gebeurde want om 7 uur stond hij op 49,9%. Wat is hier aan de hand?
Eric wakker gemaakt want hier heb ik echt geen verstand van. Gelukkig wist hij het probleem op te lossen (dynamo) en binnen mum van tijd laadden de accu's zich weer op.
De jongens lagen op de bank in de kajuit. Altijd als we een nachtje varen liggen ze op de bank. Ha dat zullen nu dus 4 á 5 nachten worden….. Ze werden wakker en we hebben met z'n allen ontbeten.
Na het ontbijt ben ik nog even naar bed gegaan en heb heerlijk geslapen tot de lunch.
Ik hoop dat de volgende nacht en wacht beter gaat…..

'S middags, net op het moment dat het moreel aan het dalen was door afnemende wind, klapperende zeilen en de golven dwars op de vaarrichting, kwam een groep dolfijnen het moreel weer even een boost geven.






In de middag om 16.00 uur is het borreltijd (zonder borrel uiteraard!!!!!)



en voor de liefhebber nog een mooi filmpje van de dolfijnen......