maandag 14 juli 2014

De eerste week

We zijn vertrokken. Op maandag 7 juli hebben we Nederland achter ons gelaten en zijn we vertrokken met Dover als bestemming. De weersvoorspelling is eigenlijk niet echt gunstig maar we staan te trappelen om de oversteek te maken. Het was maandag zeilen en voor een groot gedeelte motoren of dinsdag zeilen met windkracht 6/8…… De keuze was eigenlijk wel snel gemaakt. We zouden gaan zeilen totdat we echt stil zouden liggen en dan zouden we de motor erbij zetten. Uiteindelijk toch maar besloten om naar Ramsgate te varen omdat we anders in het donker aan zouden komen in Dover.

England, here we come......




In Ramsgate aangekomen hebben we meteen een lekkere douche gepakt en zijn daar na nog even het stadje ingegaan. We waren hier een paar jaar geleden geweest dus moesten we natuurlijk nog een keer fish and chips eten bij Peter’s factory.













Op donderdag 8 juli rond 15.00 uur zijn we vertrokken naar Dover……

oppa gangnam style......


Thomas en Jesper trakteerden ons tijdens de vaart nog op een showtje….. , buiten maakten ze een hut voor Furbs en daarna gingen ze kuifje kijken. Zij vermaken zich prima aan boord. Het verbaast mij hoe snel zij zich aan ons nieuwe leven hebben aangepast. Eric en ik moeten onze weg hierin nog vinden.

















Met de wind uit het noord- noordwesten en een kracht van 6/7. De golven vielen op zich wel mee. Af en toe waren er windstoten van boven 40 knopen.

Op ons nieuwe kotterfok gevaren en dat ging prima en om 17.00 uur kwamen we aan in Dover. We moesten wel een half uurtje voor de haveningang wachten op de ferry’s die voorrang kregen L maar om 17.30 uur kregen we eindelijk toestemming om de haven binnen te varen.

windstoten van boven de 40 knopen

wachten voor de haveningang


’s Avonds ging het flink te keer in de haven. Er stond af en toe windkracht 8. Ook de volgende dag stond er nog behoorlijk veel wind. We besloten om een dagje in Dover te blijven en om langs de White Cliffs te wandelen.








’s Avonds natuurlijk weer gekeken hoe onze jongens het in Brazilie deden. Helaas verloren ze van Argentinië…..







Op vrijdag 11 juli zijn we vertrokken uit Dover. We wilden naar Southampton varen, dat zou anderhalve dag varen zijn. Om half 10 hadden we de haven verlaten toen ik verbrand rubber rook. Vreemd genoeg stond de meter van de koelwatertemperatuur zeer hoog maar er kwam wel koelwater uit de uitlaat!!! Dus het vermoeden was een indicator probleem. Geen goed teken dus…… Dover Control maar weer opgeroepen om toestemming te vragen of we de haven weer binnen mochten varen. Op ons oude plekje weer aangelegd en wat bleek….. de V-snaar van de dynamo was gesprongen. Eric heeft er een nieuwe opgezet en we konden weer vertrekken.













Toen we de haven weer uit waren begon het andere dynamo lampje te branden en bleek de andere V-snaar gesprongen te zijn. We hebben dit maar even zo gelaten.

Tijdens de vaart richting Southampton werden wij opeens opgeroepen door een boot die ons passeerde. Het was de PG 4185, Sailing Yacht Elisabeth die ons opriep. Zij zagen de jerrycans op het dek staan en vonden onze boot erg uitgerust eruit zien. “Jullie zijn zeker op weg naar de Carib”. Eric en ik hadden het er later over. We vonden het ontzettend leuk en spontaan van deze mensen dat zij ons opriepen.




Op zaterdag (één week na ons vertrek uit Den Helder) kwamen we aan bij Isle of Wight en besloten om bij een baai bij Bembridge voor anker te gaan. We hadden een mooi plekje uitgezocht niet al te ver van het strand. We wisten dat we daar met laag water niet konden blijven liggen. Thomas en Eric hebben op het voordek de rubberen boot opgeblazen en Jesper en ik hebben een tas met handdoeken, zonnenbrand, etc ingepakt.





Thomas heeft ons naar het strand gevaren en daar hebben de jongens lekker in de zee en op het strand gespeeld.







Bembrigde bay



Eric en ik lagen genietend naar onze boot te kijken die voor ons aan het anker lag. Hoe vaak zouden we dit prachtige uitzicht nog krijgen?








Aan het einde van de middag zijn we terug gevaren en hebben Volonté naar dieper water verplaatst. Dat het verplaatsten naar dieper water geen overbodige luxe was bleek wel uit een aantal boten die binnen no-time op één oor lagen. Wel goed als je het onderwaterschip schoon wilt maken maar helaas niet zo comfortabel…..

Na een nacht vol geschommel en gewiebel hebben we vanmorgen om 10.45 uur het anker weer opgehaald. De voorspelling was Noordwest 4-5 maar de wind nam al snel af tot 1-3 beaufort. We hebben een sail-by gemaakt langs Portmouth. Wat een drukte daar….. zeg eigenlijk maar een gekkenhuis. Wat een boten en ferry’s, echt ongelofelijk.




Hier wilden we eigenlijk heen gaan maar de wind trok aan dus konden we de verleiding niet weerstaan om nog wat verder te zeilen J. We besloten om verder naar Cowes (Isle of Wight) te varen. Om 14.30 uur kwamen we aan in de East Cowes Marina en hebben onze boot aangemeerd op een pontoon. Met het bijbootje zijn we naar het stadje aan de westkant gevaren maar helaas was alles dicht en was er weinig te beleven. We zijn toen maar gaan douchen en morgen gaan we het weer proberen.





We willen morgenmiddag de Hamble rivier op varen richting Southampton. Daar willen we zeker 3 dagen blijven.

Deze week willen we het rustig aan doen. Voor diegene die ons volgen via marinetraffic.com, wij zullen dus deze week geen gekke routes varen want we blijven in de buurt van de Isle of Wight, het is hier prachtig. Ook het weer is super, volop zomer.

Volgende week gaan we weer verder richting het westen van de zuidkust van Engeland en wachten we op een goed weather window. Het zou dan zomaar kunnen zijn dat we over 2 weken in La Coruña liggen…….