dinsdag 29 juli 2014

Generale met positief resultaat afgerond…..

Want zo zagen we de oversteek van de Golf van Biskaje. Je hoort en leest natuurlijk allerlei (spook)verhalen over dit deel van de route en ik geloof ook dat een groot deel waar is maar wij hebben dat gelukkig niet zo ervaren. We zagen dit deel ook als generale repetitie omdat het de eerste keer was dat we zoveel dagen achter elkaar zouden varen. We hadden al meerdaagse tochten gemaakt maar nog niet 5 dagen achter elkaar.
Achteraf gezien hebben we misschien niet het ideale “weather window” gekozen. Dit om hoofdzakelijk om 2 redenen.
1.  We hebben ons vergist in de snelheid die onze boot vaart op een voordewindse koers met weinig wind. We hebben de boot al 7 jaar en weten dat zij niet snel vaart met wind onder de 10 knopen. Tijdens de vakanties van de laatste jaren hebben we eigenlijk nooit een lang stuk gevaren ‘voor de wind’. We hadden altijd wind tegen…..aan de wind varen dus of geen wind……motoren dus. We hadden gerekend op ongeveer 10 kts wind tijdens het tweede deel van de route en verwachtte hier tussen de 4 en 5 kts. mee te behalen. Dit was dus een vergissing. Het gemiddelde zeilend lag tussen de 2 en 3 kts. Wanneer je bijna 500 Nautische Mijlen moet varen ga je hier erg lang over doen. Om het gemiddelde wat op te schroeven hebben we dus ook stukken de motor bij gehad. Dit ook omdat het klapperen van de zeilen niet echt bevorderlijk is voor zeil en tuigage……en mijn humeur.
      2.  De voorspelling bij vertrek was dat we de eerste dag tot 2 dagen tussen de 5 en 10 kts. wind zouden hebben. Daarna zou de wind aantrekken tot een comfortabele 15 kts. uit het noordelijk kwadrant. Deze “comfortabele” wind werd steeds verder vooruit geschoven in de gribfiles (voor de leken….de weersvoorspelling) en we bleven hangen in een gebied met 2 tot 8 kts. wind. Niet een wind dus waar wij mee kunnen zeilen.
Zo zie je maar weer dat je elke dag weer iets leert over het schip en alles wat er mee samen hangt.




    
Nu dus aangekomen in La Coruña. Op dinsdag 29 juli om 09:15 uur….na 5 dagen varen. We zijn hier nog maar net maar het voelt echt goed om hier te zijn. De haven ligt vol met buitenlandse schepen. Mensen uit Nederland, Frankrijk, Engeland, Denemarken, Finland, Zweden, BVI, VS etc. Ik ben zelf niet zo’n sociaal figuur die met iedereen een praatje gaat staan maken maar het zou wel kunnen.

Allemaal gelijkgestemde mensen met dezelfde probleempjes zoals…. waar kan ik mijn was doen, wat is wifi toch traag, waar kan ik mijn boodschappen en bootschappen J doen maar ook waarom tikt mijn motor zo, waarom ontvang ik geen weerberichten op mijn ssb ontvanger, waar komt dat water toch vandaan in mijn bilge…….of heb ik het nu alleen over mijn (onze) problemen J.



Gisteren zijn we even een rondje gaan lopen door de stad. Naast de haven staat een fort uit de 16de eeuw dat we even bezocht hebben. Oorspronkelijk gebouwd om de baai te beschermen. Later (tot ong.1950) gebruikt als gevangenis. Verder lopend over de boulevard….”pap…zulke grote ananassen heb ik nog nooit gezien” (de humor van de koekebakkers). Uiteraard ook nog even de voorraden aangevuld met een bezoek aan de plaatselijke Supermercado.