vrijdag 12 juni 2015

21 dagen op zee....eindelijk land in zicht!!!


Positie : Horta – Fajal – Azoren
Datum : 12-6-2015

We zijn een beetje laks geweest met schrijven op het blog.
Na het laatste blog hebben hebben we, zoals verwacht, behoorlijk wat wind gehad. Wind tot 42 kts. met golven van rond de 4 meter…..al is dit laatste altijd moeilijk in te schatten. De boot hield het erg goed met het 3de rif in het grootzeil en de kotterfok op. We hebben de “gale” uitgezeten met een ruimewindse koers en het ging eigenlijk prima. Niet comfortabel en zeker indrukwekkend. Het duurde maar iets van 6 uur en daana nam de wind weer wat af naar een comfortabele 20 kts. We zijn toen een noordelijke koers gaan varen omdat we weer hoogte moesten winnen om daarna oostelijk naar Flores te varen. De wind zou gaan draaien naar het noorden en later zelfs naar het noordoosten…..en dat gebeurde ook. Gelukkig was Flores nog net bezeilbaar voor ons en op maandag 8 juni om 1600 uur lokale tijd, na 21 dagen varen, zijn we gearriveerd op Flores. De laatste 24 uur waren even afzien omdat we hoog aan de wind moesten varen dus ook schuin tegen de golven in.



In de haven van Porto das Lajes zijn we afgemeerd bij de haveningang omdat er verder geen plek voor ons was. Dit was het slechtste plekje in de haven en de dag erna zou de wind draaien naar oost wat een vervelende “swell” in de haven geeft. Nu waren we wel wat gewend uit Mindelo – Kaap Verde maar dit was nog even erger.





We hebben uiteindelijk een oplossing gevonden die lokale vissers ook gebruiken. We hebben de voor en achtertros verzwaard met in ons geval een autoband. De 2 springen iets langer dan de trossen en hierdoor lagen we relatief rustig aan de steiger.




Bij aankomst lag er een welkomstpakket voor ons klaar, achtergelaten door Stephan en Marjolein van de Batjar. Er zat van alles in van broodjes, kaas, koekjes, tucjes, eieren, spek en zelfs 50 euro om een auto te huren. Echt veel te gek maar erg lief.


Op dinsdag dus een auto gehuurd en hiermee eerst 100 liter diesel gehaald met losse jerrycans. In de haven van Porto das Lajes kun je niet tanken helaas dus dit bij een lokaal tankstation gedaan.


Hierna het eiland bekeken. Flores is echt een aanrader voor de natuurliefhebber. Er is een aantal bergmeren met watervallen, prachtige rotswanden begroeid met mos. Het eiland is erg groen maar ook erg nat. Wij troffen het in dat opzicht niet omdat het behoorlijk bewolkt was maar we hebben toch een goede indruk gekregen van het eiland. Zelfs de jongens waren helemaal onder de indruk van het natuurschoon.







 


















Woensdag om 10.00 uur weer vertrokken en koers gezet naar Horta op het eiland Fajal. Dit is een tochtje van 135 NM dus weer een nachtje op zee. De wind was prima…uit het noordoosten en we hebben bijna de hele weg kunnen zeilen. Donderdag om 14.30 uur aangekomen in Horta. Hier stond de hele Nederlandse enclave ons op te wachten met toeters en bellen (letterlijk).













Horta is in deze periode erg druk en we liggen nu dan ook als vierde in de rij maar dat kan de pret niet drukken. Horta is ook de haven waar iedereen een muurschildering maakt.

Het is natuurlijk erg leuk om ook op zoek te gaan naar muurschilderingen van bekende boten die ons voor gegaan zijn.
We willen hier nog wel een paar dagen blijven om lekker uit te rusten, de was te doen, wat klusjes te doen en lekker te socializen met bevriende andere boten.















De laatste oceaan etappe zal waarschijnlijk gaan naar Falmouth in Engeland maar hier denken we nog maar even niet over na :-)


woensdag 3 juni 2015

Bermuda – Azoren 5

Positie : N 38 14 W42 08
Datum : 03-06-2015
Tijd : 10.00 UTC

Alweer een paar dagen niets geschreven. Er gebeurde ook niet erg veel. Goed weer. Niet veel wind maar wel genoeg om te zeilen en de ene dag ging ongemerkt over in de andere.
Elke dag wel dolfijnen bij de boot maar walvissen hebben we niet meer gezien. Er staan ook wat hogere golven dus dan wordt het spotten ook wat lastiger.
Het weer is langzaam aan het veranderen. Ten noordwesten van ons ligt een depressie (lagedrukgebied) met een front ten zuiden hiervan. Dit gaat de komende dagen ons weer beïnvloeden……en niet ten gunste. Vanaf morgenochtend krijgen we langzaam aan meer wind en regen. De wind zal volgens de gribfiles oplopen tot ongeveer 30 kts. Niet echt iets om naar uit te kijken. Een beetje wind is wel lekker om wat meer op te schieten maar alles boven de 20 kts. is eigenlijk alweer te veel. Verwende zeilers ook. Zijn nooit tevreden :-)
Onze ervaring is dat de wind in de gribfiles niet echt accuraat is wanneer er veel wind staat…..zeker wanneer er ook buien in de buurt zijn. Dit is niet verwonderlijk omdat deze gribfiles hier ook geen rekening mee houden. Wij houden er wel rekening mee en zullen erg weinig zeil gaan voeren. Ook zijn we al wat naar het zuiden afgezakt omdat daar minder wind zit (verder van de kern af)
De golven zullen ook flink hoger worden maar als het goed is in ons gebied niet hoger dan 4 meter.
Ach….nog maar een paar dagen (4 of 5) en dan zullen we weer land zien. Even uitzingen dus.
Ondertussen zijn we wat laatste voorbereidingen aan het doen aan de boot. Wat lekkages wegwerken, laatste diesel uit de jerrycans in de tank stoppen en alles nog eens nalopen om te kijken of er geen potentiële problemen zijn aan de zeilen, verstaging en lijnen.
De sfeer aan boord is nog prima al hebben we wel zin om weer even stabiele grond onder de voeten te hebben. We zijn ondertussen al ruim 2 weken onderweg. We hadden niet verwacht dat dit de langste oversteek zou worden maar we genieten er wel van.

Eric

zaterdag 30 mei 2015

Bermuda – Azoren 4

Datum : 30 mei 2015
Positie : N39 24 W48 27
Tijd : 1845 UTC

Er is nog steeds geen wind en dit kan ook nog wel een paar dagen duren. We zitten echt in de kern van het hogedruk gebied en helaas verschuift dit precies met ons mee. We hebben bijna geen diesel meer om eruit te motoren dus dat wordt een paar dagen dobberen.
Het voordeel hiervan is dat de zee spiegelglad is. Hierdoor zie je ook veel meer.










Vandaag begon de dag al met het zien van een aantal schildpadden. Ze lagen rustig te drijven en we hebben de boot stilgelegd naast een schildpad en hij was eigenlijk helemaal niet onder de indruk. Zat ons rustig aan te staren en ging rustig verder met zonnen.




Niet veel later zagen we een aantal walvissen. We hebben er even achteraan gevaren maar ze doken steeds onder wanneer we in de buurt kwamen.








Net op het moment dat we weer verder wilden varen kwam er naast de boot een potvis boven. Hij zwom van de ene naar de andere kant en we konden hem bijna aanraken. Ik heb alles kunnen filmen met de gopro.....ook onderwater, zelfs van een afstand van ongeveer 30 cm. Hij/zij bleef ongeveer 10-15 minuten naast de boot hangen en kwam elke keer even boven. Echt heel indrukwekkend.



















Nadat we afscheid hadden genomen van de potvis zagen we na een half uurtje varen weer een groep walvissen. Zij lagen lekker te chillen in het water en bleven heel relaxed liggen terwijl ernaast lagen.
De dag werd afgesloten met een prachtige dolfijnen show.
Nu nog wat wind en de dag kan niet meer stuk.


vrijdag 29 mei 2015

Bermuda – Azoren 3

Datum : 29 mei 2015
Positie : N38 10 W49 33
Tijd : 0800 utc

De laatste dagen zijn omgevlogen. Na het laatste blog is de wind even weggevallen en kregen we het frontje over ons heen met regen maar de wind kwam niet gelijk terug. Een dag later zou het weer gaan waaien en dat gebeurde ook. De gribfiles gaven aan dat het met 15 kts. uit het noordoosten zou gaan waaien maar uiteraard was dit wat meer…..
Het is echt opvallend hoe snel de golven zich aanpassen aan de wind. Dit werkt beide kanten op. Wanneer het gaat waaien heb je binnen "no time" hoge golven maar wanneer de wind wegvalt pas de zee zich ook weer aan.
Na de frontpassage moesten we iets doen wat indruist tegen mijn gevoel…..namelijk …omvaren.
We zaten aan de onderkant (zuidkant) van een hogedruk gebied wat inhoudt dat de wind uit het oosten waait. Daar we ook naar het oosten willen moeten we eerst zorgen dat de wind weer de goede kant uit waait. Dit doen we door naar het noorden te varen en te proberen noord van het hogedrukgebied te komen. De wind waait daar uit het westen maar je moet eerst nog door een windstilte gebied. We hadden het plan naar het noorden te varen via de westkant van het hogedruk gebied zodat we nog wat wind zouden houden.

 Deze vlieger ging niet helemaal op omdat vanuit het westen ook een hogedrukgebied arriveerde en deze voegde samen met het al bestaande hogedrukgebied. Uiteindelijk zitten we midden in de kern van het hogedrukgebied met als gevolg…….geen wind. Nu is dit best comfortabel omdat we een compleet vlakke zee hebben maar het probleem is wel dat je stilligt en het dus erg lang duurt voordat we de Azoren gaan bereiken.
De laatste 24 uur zijn we dus aan het motoren. We hebben de eerste week ook al flink moeten motoren dus onze dieselvoorraad is al flink aan het slinken. Nu motiveer ik me maar met het idee dat we toch elke dag weer iets dichter bij de Azoren komen en dat de vroegere zeevaarders ook geen motor hadden en er ook (bijna) altijd kwamen. Ook de "Tres Hombres", die we deze reis weer tegen zijn gekomen, heeft geen motor en komt ook altijd op de plaats van bestemming aan.

De sfeer aan boord is nog steeds opperbest. We genieten van het mooie weer, doen wat klusjes, spelletjes of lezen wat. Dit is tot nu toe echt een compleet andere oversteek dan de vorige.



zondag 24 mei 2015

Bermuda – Azoren 2

Datum : 24-5-2015
Positie : N33 37 W55 29
Tijd : 15:16 UTC

We varen al een aantal dagen naar het oosten. Noord van ons ligt…..of eigenlijk lag een flinke depressie waar we niet doorheen wilden varen. Ten zuiden konden we net nog wat wind meepikken uit zuidwest tot westelijke richting. Het is altijd lastig inschatten hoe dicht je bij een depressie kunt varen. De gribfiles geven dit wel aan maar de wind is toch vaak wat meer dan wordt aangegeven. Wij hebben gekozen, en met ons meerdere schepen, voor de veilige afstand maar dit hield wel in dat we maar een wind hadden van 10 tot 15 kts. In de meeste gevallen genoeg wind om een redelijke snelheid te halen maar bij een voordewindse koers toch soms even te weinig…..zo tussen de 4 en 5 kts. Onderaan de depressie lag een koudefront wat intussen is veranderd in een occlusie (samengevoegd warmte en koudefront). Dit geeft regen en buien met winden uit verschillende richtingen. Op dit moment varen we net voor de occlusie uit. Vanmorgen zaten we net aan de rand en begon het met regenen. Omdat de wind initieel weg viel heb ik de motor gestart om toch wat snelheid te behouden. Het bijkomende voordeel is dat we de occlusie voor blijven en nu dus weer redelijk weer hebben.
We varen nu in een windstilte gebied wat ons de komende dagen parten blijft spelen. We richten onze koers op de westflank van het Azoren hoog (hogedruk gebied) waar weer wat wind in zit uit het zuiden/zuidoosten. Het probleem is alleen dat dit gebied nog 350 NM oost van ons ligt. We willen deze afstand niet met de motor varen omdat het teveel diesel kost. Naar alle waarschijnlijkheid moeten de laatste paar honderd nautische mijlen naar de Azoren ook motoren en we hebben "maar" voor maximaal 500 NM diesel aan boord.

De sfeer aan boord is prima. Dit komt natuurlijk door het mooie weer maar zeker ook door Brandt….onze opstapper. Brandt is echt de beste opstapper die je je kunt wensen. Hij loopt zelfstandig de wacht, kookt af en toe, doet de afwas, klusjes en houdt de kinderen bezig met spelletjes.






Daarnaast is het een heel aardige vent waar je ook nog leuke gesprekken mee kunt voeren. Wij zijn erg blij dat hij bij ons aan boord zit.

 Elke ochtend en middag is er een Nederlands netje op de SSB. Wij hebben helaas geen zender maar kunnen wel meeluisteren en dit is elke keer weer een leuk momentje op de dag. Ondertussen zijn er al 9 boten aangemeld en Stephan van de Batjar is helemaal in z'n element als "net master". Hij vraagt op alfabetische volgorde van bootnaam de positie van de boten, daarna een rondje over bijzonderheden aangaande het weer en daarna of er nog boten zijn met vragen voor andere boten. Aan het einde wordt er nog even een tactiek voor de komende dag(en) besproken voor wat betreft de route.


We gaan er langer over doen dan we initieel gepland hadden maar dit is tot nu toe de beste en meest comfortabele oversteek de we gedaan hebben. Ik hoop dat ik met deze uitspraak niet ons lot tart…….ja…..je wordt bijgelovig wanneer je te lang op zee zit :-)

Eric

vrijdag 22 mei 2015

Bermuda - Azoren 1


22-05-15, 18.00 UTC
positie:33.14N, 59.17W

Het duurde even, maar hier is de eerste update tijdens de oversteek naar de Azoren. Ik (Brandt) krijg de eer om even een berichtje te posten op het blog. Die kans grijp ik natuurlijk met beide handen aan. Ik zal me kort voorstellen: Ik ben 22 jaar kom oorspronkelijk uit Harlingen en studeer in Groningen. Ik heb vorig jaar bedacht dat ik dit jaar graag een gave reis wilde maken. Een van de randvoorwaarden was het oversteken van een oceaan. Ik heb vanaf februari twee maanden rond gevaren/gewerkt in het Caribisch gebied op een andere Nederlandse boot. Ik zou de oversteek doen met een Amerikaans gezin, maar dit voelde niet goed. Per toeval ben ik Eric, Denise en de kids tegengekomen in Tortola (BVI) en dat klikte goed. Na wat mailtjes heen en weer heb ik een ticket naar Sint-Maarten geboekt om met de Batjar naar Bermuda te varen en vervolgens de grote oversteek met de Volonte te doen. En daar zit ik dan nu met de familie Roelofs midden op de oceaan!

Dinsdagochtend ben ik na het laatste ontbijt op de Batjar bij de Volonte aan boord gekomen. Eric en Stephan wilden hier al een heel ritueel van maken. Iets met zwemmend naar de nieuwe boot, langs een bepaald parcour. Gelukkig is het alleen bij een wild plan gebleven, haha! We hebben diesel en water getankt, uitgeklaard en gewified. Dinsdagmiddag rond 15.00 uur waren we klaar met alle voorbereidingen en hebben we nog even gewacht op de Batjar.


Rond 17.00 zijn vertrokken uit het St. George met een mooi rustig windje en een kalme zee. Met ruimerwind varen we met 4 knoopjes in oostelijke richting naar de Azoren. een paar mijl vanaf Bermuda zien we nog een groot cruiseschip dat voor ons uit moet wijken. Dat is wel een gaaf gevoel. De eerste avond lopen Eric en Denise nog de wachten van 6 uur en loop ik gedeeltelijk met ze mee. Op deze manier leer ik alle apparaten en fijne kneepje van de boot kennen, zodat we later de wachten op kunnen delen in 4 uurtjes. Tot nu toe varen we eigenlijk constant ruimerwind, oostelijke koers met een snelheid tussen de 3.5 en 5.5 knopen. De zee is rustig en het is dus erg comfortabel aan boord. Iedereen doet zijn dingetje en het is gezellig. Muziekje luisteren, lezen, school en lekker kletsen. De boys kijken zo nu en dan een filmpje, doen wat school en momenteel worden er koekjes gebakken. Het ruikt heerlijk!















's ochtend drink ik een kop thee met Eric en om 08.00 luisteren we naar het Nederlandse netje. Op dit netje wisselen de nederlandse boten info als positie, bijzonderheden en strategie uit voor de komende dag. na het 'formele' gedeelte is het netje vrij om wat heen en weer te lullen. Altijd lekker wakker worden. Kop thee en gekluisterd aan de radio. Wij hebben alleen een ontvanger, dus kunnen we alleen meeluisteren. Vaak stuurt Eric tijdens zijn wacht even een mailtje naar Stephan (batjar) zodat info van onze kant ook gedeeld kan worden. Na het netje halen Eric en ik de nieuwe weerkaarten via de satelliettelefoon binnen en maken we een plan voor de komende tijd. Het is daarbij ook fijn om te weten wat de andere boten doen en hoe zij de weerkaarten interpreteren. We zoeken zoveel mogelijk wind op die van achter en halverwind waait tussen de 15 en 20 knopen. Comfort staat boven aan de lijst. Ik vind het leuk om mee te kijken en te leren van het routeplannen. Tegen 9 worden de jongens ook een beetje wakker en is Denise er ook. we ontbijten uit het vuisje en Eric en Denise gaan of nog even slapen, of een beetje chillen of school met de jongens.


Verder vermaken de jongens zich met hun games en andere spelletjes. Soms even ruzie en 2 tellen later weer grote vrienden. Dit doet me denken aan mijn broer en mijzelf van vroeger.

Ik ben inprincipe de hele dag wakker en vermaak me met boekjes, eten, horizon bespeuren, ouwehoeren, soms eens een klein klusje aan de boot, vissen en allemaal van dat soort nietszeggende dingen en voordat je het weet is het alweer 16.00 uur. Borreltijd zonder borrel maar wel met fris en chips. De boys er ook even bij en het altijd gezellig even kletsen.

Daarna etenstijd en maakt Denise wat lekkers. Net lekkere tostis gegeten. Rond 20.00 begint mijn wacht, trek ik warme kleren aan en gaat iedereen weer naar bed. De jongens gaan ook naar bed en kijken een film. Ik kijk lekker met ze mee, dat is wel een mooi moment want dan zijn wij even met zijn drieen en hebben we wat lol en chillen we hem samen. Om het kwartier kijk ik even buiten. 99.9% van de tijd niks te zien. Alleen een machtige sterrenhemel en groene lichtjes in het water achter en naast de boot. dit zijn lichtgevende algjes. heel bijzonder. Na de film gaan de boys slapen, zet ik thee en confisceer ik wat lekkers. Dan zit ik tot middernacht buiten te lezen, schrijven, snoepen en kijk ik om me heen. Tot nu gaat het dus erg goed en is het erg relaxed zeilen. Soms wordt er een beetje gemompeld dat we weer de laatste boot zijn in de groep vertrekkers, maar als we dan weer lekker zeilen is dit snel vergeten.
Vanaf de oceaan de hartelijke groetjes aan iedereen en tot snel op het blog!


maandag 18 mei 2015

Een bijzondere ontmoeting en Brandt aan boord

Aan boord hebben we voor de zoveelste keer geen internet…  Ik zit dus met de kids in de bijboot op weg naar het groene gebouw om op de kant om te gaan internetten. 

Ik wil graag het blog bijwerken en het weer ophalen. De jongens gingen mee omdat je daar ook een leuke plekt hebt om te gaan skaten/waven. Thomas en Jesper liepen met hun waveboard en ik met de tas met de laptop en de tablets. Jesper wilde ook graag zijn kleine skateboard mee dus die had ik ook in mijn hand.
Toen ik bij het groene gebouw kwam zaten daar een paar mannen ook te internetten en ik dacht… balen, nu is het internet erg langzaam!!!!
Een van die mannen vroeg of ik kon skaten op dat kleine skateboard. “Eh nee, dan breek ik beide benen” zei ik lachend. En zo raakten we aan de praat. Hij was hier met 5 anderen en deed met de ARC (Atlantic Really for Cruisers) mee en waren aan het wachten op een goed weergat om naar Newpoort te gaan. Wolfgang, een Duitser die al 15 jaar in de US woont, vulde aan dat hun captain Tania Aebi was en of ik haar kende.
Natuurlijk ken ik haar…… Wij hebben haar boek Solo en door haar zit ik hier!!!!!
Eric heeft al heel lang geleden (ongeveer 20 jaar) haar boek gelezen en was daardoor geïnspireerd om een reis te gaan maken met een zeilboot. En nu is zij dus ook hier in Georgetown.


Tom en Wolfgang nodigden ons uit om een lezing van haar bij te wonen op zondag 17 mei.
Ze vertelde over haar zeilreis als 18 jarig meisje en liet foto’s zien die niet in haar boek stonden. Het was een hele leuke lezing met veel interessante belevenissen. Na de lezing heeft ze ons boek gesigneerd en hebben we nog een tijdje staan praten met haar.  
Deze meeting geeft mij weer het gevoel hoe fantastisch deze reis is en hoeveel mensen je ontmoet tijdens zo’n reis.


We staan op punt van vertrek. White Witch wilde vandaag (18-5) al vertrekken maar er kwam nog een frontje met regen aan dus hebben zij hun vertrek uitgesteld tot morgen. Grote kans dat wij ook morgen gaan hoewel het weer nog steeds niet echt stabiel is. De eerste week gaat nog wel maar we zullen waarschijnlijk in week 2 toch wind (20 knopen) tegen gaan krijgen en daar zitten we natuurlijk niet echt op te wachten. Maar goed, het is 2 weken vooruit kijken en dat is qua weer natuurlijk erg moeilijk.
We zijn ons wel helemaal aan het voorbereiden, diesel en water tanken, provianderen en we hebben nog even een wasje gedaan bij de laundry. We zijn er dus helemaal klaar voor. Morgenochtend nog een keer het weer bekijken en dan maken we de beslissing.


Tja en dan Brandt aan boord!!!!
Dat ga ik even uitleggen want ik hoor jullie denken….. Brandt aan boord met ‘dt’.
Ik neem jullie even meer terug naar de BVI’s, Roadtown om precies te zijn.  We liggen daar in de baai en er komt een catamaran aan met een Amerikaanse vlag maar er staat een jonge man op het dek en vraagt in vloeiend Nederlands hoe het ankeren is hier. Wij antwoorden dat het goed is, goede grond en redelijk rustig qua swell.
‘Oh mooi, ik kom zo wel even langs voor een praatje…..’ zei hij.
Aan het eind van de middag zit ik alleen in een internetcafé om 3 blogs bij te werken. Wanneer mijn computer ermee stopt omdat de batterij op is, roep ik Eric op via de handheld marifoon om te vragen of hij mij komt ophalen. Het werd al een beetje donker dus wilde Eric niet dat de jongens dat zouden doen. Net op dat moment kwam de jonge man bij ons aan boord voor een praatje. Eric drukte een biertje in zijn hand en vroeg de jongens om hem even te entertainen zodat hij mij op kon halen. Toen we terug kwamen zaten de jongens en Brandt gezellig te kletsen en het spel rummikub lag op tafel.


Brandt is een student die even een ‘6 maanden’ sabbatical heeft genomen en deze tijd gebruikt om een droom van hem waar te maken door met een boot de Atlantische oceaan over te zeilen. In Nederland heeft hij geregeld dat hij als crew mee kon op de catamaran van de Amerikanen. Het was een hele leuke en gezellige kennismaking. De volgende dag ging de catamaran verder op pad en wij hadden met White Witch afgesproken op Norman Island en zijn we na een paar dagen terug gevaren naar St. Maarten zoals beschreven in het vorige blog.

Tijdens onze overtocht naar St. Maarten, kregen we een mailtje van Brandt dat het toch niet zo klikte op de catamaran en dat hij naar St. Maarten zou vliegen om daar een andere boot te gaan zoeken om terug te varen naar Europa. Ook kregen we de vraag of hij eventueel met ons zou mee mogen varen.
Nu hadden we al een tijdlang overwogen om een extra crewmember mee te nemen tijdens de oversteek maar we hadden uiteindelijk besloten om dit niet te doen.
Na dit verzoek hebben we er toch weer over nagedacht en hebben aan Brandt voorgesteld om met ons mee te varen vanaf Bermuda naar de Azoren.
Op St. Maarten lagen ook onze goede vrienden Stephan en Marjolein van de Batjar. We liepen met het idee om voor te stellen of Brandt met hen mee zou kunnen varen van St. Maarten tot Bermuda maar voordat we dit wilden vragen stelden zij dit al voor.
Morgen verlaat Brandt de Batjar, komt bij ons aan boord en varen we met z’n 5-en naar de Azoren.

Dus Brandt aan boord kan dus ook voordelen hebben :-).