zaterdag 1 november 2014

Land in zicht, Whoppers en visite.....

De oversteek naar Lanzarote duurde 4 dagen. Helaas hadden we vrij weinig wind dus hebben we veel moeten motoren..... We hadden daarentegen wel alle tijd om leuke dingen te doen. Zo hadden we nog in Marokko een kokosnoot gekocht en omdat we een lange oversteek voor de boeg hadden, kregen de jongens een cadeau. Natuurlijk werd er meteen gebingood!!!!

Het is rond 6 uur in de ochtend....
'Zijn dat nou boten of is het land?' Ik heb de wacht en zie allemaal lichtjes aan de horizon. Toch kan ik niet goed zien wat het nou is. Tja, er zijn geen contactjes op de kaartplotter dus het moeten wel de lichtjes zijn van Lanzarote..... Yes, we zijn er bijna. Nou ja, bijna….. Ik kijk op de kaartplotter en zie dat het zeker nog 7 uur zal duren voordat we de haven zullen bereiken.

Arrecife, Marina Lanzarote, een gloednieuwe haven. Staat nergens in een pilot maar wat een super haven en niet duur. Echt een aanrader voor de aankomende vertrekkers!!!!!

We hebben net de grand opening gemist, die was op zaterdag 18 oktober. Maar ook op zondag was er nog van alles te doen in de haven. Er was een openlucht shopping centrum. Helaas waren nog niet alle winkels open. Ook was er een supermarkt en als kleine kinderen in een speelgoedwinkel liepen we langs de schappen…. ‘Oh kijk, ze hebben ham, bier en wat een keuze aan vers brood’. Zo ging het nog een tijdje door.

Marokko was mooi en ik had het echt voor geen goud willen missen maar ik ben toch stiekem blij dat we weer in een Europees land zijn.
En tot grote vreugde van de jongens ligt onze steiger precies tegen over de Burger King!!!
Dus zaten we die avond in onze kuip aan de Whoppers…..

Maandagmiddag hebben we de knoop door gehakt. We vinden het eigenlijk nog veel te leuk hier in Arrecife en vinden het zonde om dit eiland over te slaan. Eric zal dus dinsdagmiddag met de ferry naar Fuerteventura varen om die avond zijn moeder van het vliegveld op te halen. Helaas gaat de laatste ferry om 19.00 uur en Willemijn komt pas om 20.00 uur aan. Eric boekt daarom nog een hotel en zij zullen dinsdagavond in Corralejo blijven slapen om op woensdag de ferry terug te nemen naar Arrecife.
We hadden Willemijn natuurlijk al 5 weken geleden in Lissabon op visite gehad maar het blijft leuk om bezoek te krijgen. Rond 14.45 uur kreeg ik een What’sapp van Eric dat ze langs de boulevard liepen. De jongens en ik hebben snel de boot op slot gedaan en zijn ze tegemoet gelopen.
Halverwege kwamen we hen tegen en Thomas en Jesper sprongen in Willemijn d’r armen.

De bagage werd verdeeld en met z’n allen zijn we naar de boot gelopen.

Pepernoten, speculaas, een usb stick met films voor de jongens (echt top, Marco :-), het kwam allemaal uit de tas…. Het leek wel sinterklaas….voor de tweede keer dit jaar.

De herfstvakantie is eigenlijk al weer voorbij. Gelukkig niet voor Thomas en Jesper. Wij zijn, toen het vakantie was in Nederland, doorgegaan met school zodat de jongens de week met oma vrij zouden zijn.
Een goede zet want we konden nu allemaal leuke dingen doen.
Zo hebben we op vrijdag een auto gehuurd en hebben het hele eiland rondgereden.
Lanzarote is een heel apart eiland met zijn zwarte bergen. In het nationale park zijn we met een bus langs de vulkanen gereden en het leek wel alsof we op de maan reden.

In de avond hebben we nog flink wat ingeslagen bij de Lidl en alle jerrycans gevuld met diesel voor de boot. We hadden 180 liter verbruikt tijdens de rit van Mohammedia naar Lanzarote en dat moest natuurlijk weer aangevuld worden.

Zaterdag lag de haven weer vol met andere Nederlandse boten. Verspreid over de dag kwamen Puff, Ojala, Scope en Rogue de haven binnen varen. Een dag later kwam ook Batjar. Zij hebben helaas de steiger BBQ gemist die we zaterdagavond hadden georganiseerd met alle Nederlandse boten. Daar spraken we ineens over de grote oversteek….. Ja, in december zullen we de Atlantische oceaan oversteken. Wat gaat de tijd toch snel!!!!

De week ging snel voorbij en daar Willemijn vanaf Fuerteventura terug naar Nederland zou vliegen was het tijd geworden om afscheid te nemen van Arrecife en van Tanja, de Nederlandse havenmeester.
Maar niet zonder eerst nog even een wasje te doen. Gelukkig had ik nu hulp :-)

Maandag zou er niet te veel wind staan dus perfect om verder te gaan naar het volgende eiland. We kunnen oma toch niet zeeziek laten worden op haar op één na laatste dag aan boord J
Tijdens de oversteek hadden we maar één wens, dolfijnen…..
En die wens kwam uit. Willemijn heeft ze gezien!!!!

Eric had in Arrecife het vistuig vervangen en tijdens dit zeiltochtje even een lijntje uitgegooid in de hoop iets te vangen. Dat is gelukt…….alleen niet helemaal wat hij in gedachten had. De vogel heeft het overleefd. Het vistuig niet.

Net voordat het donker werd kwamen we aan in Corralejo. Een haven met maar weinig passantenplaatsen. We hadden mazzel. Er was nog een plekje waar wij in pasten. Gelukkig maar want voor de haven waar je kon ankeren lag het ook al helemaal vol.
’s Avonds hebben we de huurauto voor de volgende dag alvast gereserveerd en hebben we heerlijk gegeten in een Steakhouse.

Dinsdag was een rare dag omdat Willemijn die avond weer naar Nederland zou vliegen. In de ochtend hebben we een huurauto geregeld en zijn we naar het zuiden van het eiland gereden. Fuerteventura is qua landschap weer heel anders dan Lanzarote.

Helaas is er ook een tijd van gaan en in de avond moesten we afscheid nemen van Willemijn. Zij zou die avond weer terug vliegen naar Nederland. Afscheid nemen, ik zal er nooit aan wennen…….
 Willemijn, bedankt voor de gezelligheid en alle spullen die je mee hebt genomen. We vonden het super gezellig. Misschien tot in het Caribisch gebied?

Inmiddels zijn we aangekomen in de haven van Sante Cruz, Tenerife. We moeten dit eiland nog gaan verkennen dus meer hierover op ons volgende blog.