maandag 10 november 2014

Tenerife

Wij zijn aangekomen op Tenerife. Op woensdag 29 oktober om 10 uur zijn we vertrokken vanaf Corralejo (Fuerteventura). Het was een heerlijke zeiltocht van 2 dagen waarbij we eindelijk een keer weinig de motor aan hebben gehad. Heerlijk.....

Voordat we aankwamen in Santa Cruz werden we opgeroepen door Roelof van White Witch. Zij zagen ons varen op de AIS en wat bleek, zij waren net vertrokken naar een anker plek zo’n 20 mijl van de haven van Santa Cruz!
Daar hadden we helaas geen rekening mee gehouden. Wij dachten dat ze nog wel een paar dagen in Santa Cruz zouden blijven.

We besloten, tot zeer grote ergernis van de jongens, om toch naar de haven van Santa Cruz te gaan omdat we na 4 dagen (waarvan 2 vaardagen) eindelijk wel weer eens toe waren aan een echte warme douche. In Arrecife hadden we (lauwe) douches. In Corralejo was er geen douche in de haven en onder weg hadden we natuurlijk alleen de solardouche met lauw water of de buitendouche met koud water. Daarbij wilde ik weer eens gebruik maken van een wasmachine. Ook was het nog eens 5 uur verder varen. Dus helaas voor de jongens, geen Wouter en Myrthe…
Gelukkig kwamen we er achter dat er op 15 minuten lopen een prachtig zwembad was. De volgende dag dus heerlijk gezwommen met de jongens.

Op Tenerife hebben we ook weer contact gezocht met Ilona en Frans van “Omweg”, 2 vertrekkers die heel veel pech hebben gehad (voor diegene het verhaal van “Omweg en de ontmoeting met een rots” willen lezen, kijk maar op www.omweg-op-zee.nl/nl/on-the-rocks.html ).
We hadden ze uitgenodigd voor een bbq en hebben er een hele leuke avond van gemaakt.

De volgende dag hebben we een auto gehuurd. In de ochtend zijn we nog even bij de boot van Ilona en Frans gaan kijken die vlakbij onze haven, op de kant stond. Als het goed is vertrekken zijn volgend jaar in juni 2015 voor 3 jaar. Daarna hebben we een rondje Tenerife gereden. Dit eiland is weer heel anders dan Lanzarote en Fuerteventura. De eilanden liggen tamelijk dichtbij elkaar en zijn allemaal ontstaan door vulkanen maar zijn erg verschillend qua natuur. Helaas hadden we geen tijd meer om naar de El Teide te gaan. Dit is een grote vulkaan die midden op het eiland staat. Met zijn 3718 meter boven zeeniveau is het de hoogste berg van Spanje. Hij is zelfs de grootste vulkaan van heel Europa. In 1909 was zijn laatste uitbarsting. Ze zeggen dat El Teide eens in de honderd jaar uitbarst. Dat zou dus betekenen dat de volgende uitbarsting niet lang meer op zich laat wachten!!!!
 Op de terugweg, voordat we bij Ilona en Frans zouden gaan eten, zijn we nog naar de Lidl gegaan.
Het fijne van een huurauto is dat het boodschappen doen een stuk eenvoudiger wordt. We hoefden deze keer dus niet 5 keer heen en weer te sjouwen van de boot naar de supermarkt. Wat een luxe....

Dinsdag 4 november hadden we Ilona en Frans uitgenodigd om met ons mee te varen naar San Miguel. Dat vonden zij erg leuk omdat San Miguel de thuishaven was van ‘Omweg’. Om 11 uur gingen de trossen los.
Aanvankelijk hadden we weinig wind (5-10 knopen) met een hele rommelige golfslag. Ilona en Frans vertelden ons dat als we wat verder uit de kust zouden varen dat er wat meer wind zou zijn. En ze hadden gelijk…..
Als snel kwamen we in de acceleratie zone terecht en hadden zo’n 25 knopen wind. Nadat we het eerste rif erin hadden gedaan liep de wind al snel op tot boven de 40 knopen. Gelukkig was dit maar van korte duur dus een tweede rif was niet nodig.
Het laatste uurtje viel de wind weg en hebben we de motor erbij gedaan omdat we anders in het donker aan zouden komen.
De bus naar Santa Cruz die Ilona en Frans zouden nemen zou binnen een half uur vertrekken. Wij waren echter nog lang niet uitgekletst dus zijn we nog uit eten gegaan en hebben zij bij ons aan boord gelogeerd (dat zou niet bij deze ene keer blijven J).

We wisten dat Wind Over Sea een haven verder lag in Las Galletas en we vonden het ook wel gezellig om daar nog even te kijken voordat we Tenerife zouden verlaten. De volgende dag hebben we de 3 NM naar de volgende haven alleen op de kluiver gevaren en kwamen we om 14 uur aan in Las Galletas. Heerlijk relaxed tochtje van een uurtje.

Voor de overtocht naar La Gomera hadden we Ilona en Frans weer uitgenodigd. Zij zaten te wachten op een pallet met bootspullen uit Nederland maar die werd tegengehouden bij de douane op Tenerife. Zij hadden dus niets te doen en zagen nog een boottochtje op de Volonté wel zitten.
En wat een mazzel hadden wij!!! We hebben walvissen (grienden)  gezien. En veel ook!!!!

Het laatste deel voor de haven hadden we weer last van die acceleratie wind en de wind vloog om onze oren.  Er zat iets vast in de giek waardoor we niet konden reven dus het kotterfokje bij gezet maar ook die later weer weggehaald. Vlak voor de haven het zeil naar beneden gedaan en zelfs in de haven hadden we nog last van flinke windstoten. Maar wat is het hier prachtig. Een haven tussen de bergen, echt geweldig.

Maar wat nog leuker was, dat we een zeer warm welkom kregen van Roelof, Arnaka, Myrthe en Wouter van de White Witch. Eindelijk konden Thomas en Jesper weer spelen met Nederlandse kinderen. Wat hadden ze dat gemist.
Om 18 uur lagen we vast en Ilona en Frans gingen kijken hoe laat de ferry zou gaan naar Los Cristianos. Helaas,de laatste ferry was al weg. Dus aten we bij de plaatselijke snackbar een hamburger met patat met White Witch en Omweg en kwamen de slaapzakken en kussens weer tevoorschijn.
Thomas en Jesper vroegen of Myrthe en Wouter bij ons mochten slapen maar wij hadden natuurlijk al 2 loges. Dus mochten Thomas en Jesper bij de White Witch slapen. Helaas had Jesper erge last van hoofdpijn en sliep daarom in zijn eigen bed.
De volgende dag hebben we voor de tweede keer afscheid genomen van Ilona en Frans. Nu zullen we ze pas weer zien in Nederland als onze mooie reis voorbij is.